Amerikaanse firma bouwt Quicc Diva-achtige elektro-bestelbus
Hazelwood
Emerald Automotive wil zich in de Amerikaanse plaats Hazelwood vestigen. Die plaats is een interessante locatie omdat veel inwoners in het verleden gewerkt hebben bij inmiddels gesloten Ford- en Chrysler-vestigingen in de regio. Hazelwood en de staat Missouri investeren zo’n vijf miljoen euro in het project dat in totaal zo’n 175 miljoen dollar moet kosten omdat het bedrijf belooft enkele honderden arbeidsplaatsen te creëren.
Plug-in hybride
De Amerikaanse start-up wil nog niet teveel loslaten over de elektrische bestelbus. Wel bekend is dat Ford onderdelen zoals bumpers levert en dat Lotus de productie van de lichtgewicht aluminium chassisdelen voor zijn rekening neemt. Voor de bestelbus is een elektrische aandrijflijn en range extender-techniek ontwikkeld. De firma wil gebruikmaken van verbrandingsmotoren die geschikt zijn voor benzine, ,bio-ethanol, diesel of biogas om stroom op te wekken. Vooral de versie met dieselmotor is veelbelovend. Volledig opgeladen en met een volle tank diesel moet die Emerald Automotive-bestelbus zo’n 475 miles (765 kilometer) kunnen rijden.
Verdacht?
De firma Emerald Automotive is in handen van het bedrijf Intelligent Energy LEV en sinds vorig jaar actief onder het bewind van oud-Lotus-directeur Andy Tempest. Tempest heeft veel connecties in de Automotive-branche dankzij zijn verleden bij bedrijven zoals Prodrive en Wagon Automotive. Tot en met 1995 was Tempest CEO bij de Britse sportautofabrikant waar hij vertrok na een meningsverschil. Aan zijn rechterhand staat Jim Hadden. Hadden werkte samen met Tempest bij Wagon Automotive waarna hij bij een ontwerpbureau ging werken. Beide topmannen hebben in het verleden succesvolle bedrijven opricht en daarvoor steun van de overheid gekregen.
Nog geen reacties