BMW-designer Adrian van Hooydonk over de nieuwe i3
Het ontwerp van de elektrisch aangedreven BMW i3 is van Nederlandse hand. Adrian van Hooydonk, die leiding geeft aan alle designactiviteiten bij het Duitse merk, vertelt dat de i3 ook het eerste model is dat volledig met de computer is ontworpen. Er is geen kleimodel geweest. Het past in de duurzaamheidsgedachte.
“Van de i3 bleek ook geen kleimodel te maken”, aldus Van Hooydonk. “De vormen, en dan met name de panelen aan de achterzijde, zijn te complex. Het is ook het eerste model, waarbij we in een vroeg stadium technici hebben laten meedenken. Normaal maken we eerst designstudies en pas later komen de technici erbij. Door deze aanpak hebben we een aantal zaken meteen bij de wortel kunnen aanpakken. De grote climate control unit zit zo ver mogelijk naar voren, zodat de bovenkant van het dashboard lager kon worden. Dat versterkt het gevoel van ruimte in de auto. Ook het dashboardkastje dat aan de bovenkant zit was alleen mogelijk door in de prille fase met de technici te kijken voor een goede plaats van de airbag. Dat was best gecompliceerd, maar het is toch gelukt om ook de airbag op een veilige plek onder te brengen en de klep van het dashboardkastje aan de bovenkant te houden.”
Van Hooydonk stelt dat het uiterlijk een statement is. “We willen laten zien dat BMW i staat voor een andere benadering van mobiliteit. De speelse vorm met de black belt over motorkap, dak en achterkant is het vaste kenmerk van alle modellen van BMW i. Wel hebben we gekozen voor de grille met de dubbele nieren. Die is zo gezichtsbepalend voor BMW.”
De i3 en de i8, die volgend jaar komt, zijn de eerste modellen van BMW i. Wat volgt nog? Van Hooydonk. “Zeker, er is ruimte voor een model tussen deze twee. Zover is het nog niet. We gaan nu eerst kijken hoe de markt reageert. Of mensen voor woon-werk verkeer, boodschappen, kinderen naar school en sport genoeg hebben aan een auto als de i3 zonder range extender. Maar misschien willen ze die wel. Daarom hebben we ook een versie met range extender. En voor de enkele weken vakantie per jaar is via een abonnementsvorm een grotere BMW met benzinemotor mogelijk. We zullen zien hoe de markt nu reageert om te zien welke opties en mogelijkheden de voorkeur hebben.”
Nog geen reacties