Actieradius Opel Ampera-e groter dan verwacht
De elektrische Opel Ampera-e krijgt een grotere actieradius dan in eerste instantie werd verwacht. De auto haalt op papier geen 320 kilometer maar zelfs 400 kilometer! Dit cijfer is overigens wel gebaseerd op de NEDC-meetmethode.
Opel Ampera-e: 300 kilometer in praktijk
Opel realiseert ook dat de NEDC-waarde onrealistisch is. Daarom noemt Opel het volgende: “Zelfs in de praktijk, met slecht weer en de airconditioning of verwarming ingeschakeld, kan de Ampera-e gemakkelijk meer dan 300 kilometer afleggen.” Ook dat is nog een indrukwekkend cijfers.
Meer dan concurrenten
De Opel Ampera-e laat met deze waarde concurrenten als de Nissan Leaf (250 kilometer, NEDC), de Renault Zoe (240 kilometer, NEDC), de Volkswagen e-Golf (190 kilometer, NEDC) en de BMW i3 33 kWh (300 kilometer, NEDC) ver achter zich. Opel schuift dat ook niet onder de banken, want deze concurrenten worden zelfs genoemd in het persbericht. Opel is zeker van de zaak.
60 kWh batterijpakket
Het batterijpakket van de 4,17 meter lange Opel Ampera-e is onder de vloer gemonteerd, bestaat uit 228 lithium-ion-cellen en heeft een capaciteit van 60 kWh. Het batterijpakket is in samenwerking met LG Chem ontwikkeld.
Rijmodi
Opel maakt tegelijk extra gegevens over de aandrijflijn bekend. Al bekend zijn cijfers als 360 Nm trekkracht en een 150 kW (204 pk) voor de elektromotor, een topsnelheid van 150 km/u en een 0-500-sprint van 3,2 seconden. Helemaal nieuw is dat de Ampera-e verschillende rijmodi krijgt.
Het batterijpakket kan onderweg worden bijgeladen. “Zodra de bestuurder in de rijmodus ‘Drive’ zijn voet van het ‘gaspedaal’ haalt, remt het systeem af doordat de elektromotor dan als generator fungeert”, stelt Opel. De kinetische energie wordt dan als elektriciteit opgeslagen in het batterijpakket. Het afremmen op de motor wordt volgens Opel versterkt in de modus ‘Low’.
‘One Pedal Driving’
Dan is er nog de rijmodus ‘Regen on Demand’ waarmee de bestuurder zelf energie kan terugwinnen door middel van een hendel achter het stuurwiel. “Het koppel van de elektromotor is zo hoog in de modi ‘Low’ en ‘Regen on Demand’ dat de bestuurder het rempedaal niet hoeft aan te raken om de Ampera-e volledig tot stilstand te brengen in normaal verkeer.” Opel noemt dit fenomeen ‘One Pedal Driving’, al blijft het rempedaal natuurlijk altijd functioneel, voor het geval extra remkracht nodig is. Volgens Opel kan de range in stedelijke gebieden dankzij ‘One Pedal Driving’ met vijf procent toenemen.
2017
De Ampera-e beleeft zijn wereldpremière op de Autosalon van Parijs die van 1 tot en met 16 oktober de deuren opent. De elektrische MPV komt in 2017 op de markt. Prijzen maakt Opel later bekend.
Nog geen reacties