Achtergrond – De nieuwe Nissan LEAF 30 kWh
Dé vraag is: wat betekent de accu-update van de nieuwe LEAF nu echt? Aan de buitenkant van de nieuwe Nissan LEAF 30 kWh is er vrijwel niets veranderd ten opzichte van de vorige generatie. Aan de binnenkant eigenlijk ook niet, behalve dat deze derde generatie 51 kilometer verder kan rijden dan zijn voorganger. En een nieuw navigatiesysteem heeft.
Collectieve omarming blijft uit
De introductie van de Nissan LEAF in 2010 was trendsettend; de eerste massa-geproduceerde 100 % elektrische auto ter wereld. Een gezinsauto waar je in theorie 175 kilometer (NEDC) mee kon rijden, dat was nieuw. Revolutionair zelfs. Toch zijn er tot op de dag van vandaag een aantal vooral praktische euvels, die een collectieve omarming van het elektrische rijden tegenhouden.
Beperkte actieradius, te weinig (beschikbare) laadpalen, bang voor een waardedaling van het accupakket; het zijn de veelgehoorde tegenargumenten. Die geluiden waren er in 2010 al, maar hoe zit dat anno 2015 en verder? Oftewel: wat is Nissans visie op het elektrisch rijden van de toekomst?
Flinke stappen
Tijdens de perspresentatie van de LEAF 30 kWh in Nice liet Nissan zien dat er flinke stappen zijn gemaakt. Zo is de LEAF met 46.000 modellen de best verkochte elektrische auto van Europa, met 25 % marktaandeel. Daarbij is 92 % van de eigenaren tevreden en 96 % zou ‘m aanraden aan een vriend of vriendin. En: in Europa zijn inmiddels 2.308 snelladers geïnstalleerd.
75 kilometer in 5 jaar tijd
Met de LEAF 30 kWh zet Nissan (bijna letterlijk) een volgende stap. De auto kan 51 km verder dan de tweede generatie (199 km, NEDC) en dus 75 km meer dan het eerste model. En dat in 5 jaar tijd. Als we uitgaan van (minimaal) dezelfde evolutie in het bereik, dan komt er binnen 10 jaar een betaalbare elektrische gezinsauto die aan de eisen van vrijwel heel autorijdend Nederland voldoet.
Geen woorden, maar daden
Tot die tijd blijft Nissan bovengenoemde vooroordelen en twijfels weghalen. Zo gaat Nissan door snelladers plaatsen (5.500 in 2020), vergroot het de actieradius van de LEAF (nu 30 kWh, 250 km) en tackelt het de vrees voor waardedaling van het accupakket (maar liefst 8 jaar / 160.000 kilometer garantie).
Vehicle 2 Grid en Smart Cities
Nissan heeft als doel de zogenaamde Smart Cities voor ogen. Het zijn steden waar slimme technologie en slimme mensen de stad aantrekkelijker, duurzamer en leefbaarder maken. Vandaar dat Nissan inzet op elektrische, maar ook zelfrijdende auto’s. En op innovaties als Vehicle 2 Grid, waarmee je geld kunt verdienen met je LEAF door de stroom in de piekuren terug te geven aan het stroomnet.
Conclusie
De visie van Nissan is duidelijk. Het doel is duidelijk. En met de komst van de LEAF 30 kWh is de realisatie daarvan weer een stukje dichterbij gekomen. Dát betekent de accu-update dus.
Lees ook:
Rijtest Nissan Leaf 30 kWh
De meest gestelde vragen over de nieuwe Nissan LEAF 30 kWh
Nog geen reacties