Achtergrond: 7 bijzondere feiten Glazen fabriek Volkswagen
De geboorteplaats van de elektrische e-Golf
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In ‘Die Gläserne Manufaktur’ van Volkswagen – beter bekend als de glazen fabriek – assembleerde Volkswagen enkele jaren geleden nog de luxueuze Phaeton limousine. Sinds maart 2017 is de hypermoderne faciliteit de geboorteplaats van de elektrische e-Golf. We zetten zeven bijzondere feiten op een rij over deze unieke fabriek.
Feit 1: laag productievolume
In tegenstelling tot de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg produceert de fabriek in Dresden aanzienlijk minder auto’s. In Wolfsburg rollen meer dan 3.000 auto’s per dag van de band. In Dresden verlaten 70 auto’s per dag de fabriekshal, 70 e-Golfs per dag dus.
Feit 2: veel is handwerk
De assemblage van de e-Golf in Dresden gebeurt grotendeels met de hand. In Wolfsburg is slechts 4 procent van de productie handwerk. In Dresden is dat 95 procent.
Feit 3: er staan heel weinig robots
In de Glazen fabriek in Dresden staan opmerkelijk weinig productierobots. Welgeteld staan er vier, versus dik duizend productierobots in Wolfsburg. Een van die robots plaats volledig automatisch de voorruit en achterruit van de e-Golf.
Feit 4: heel veel magneten
De productielocatie in Dresden mag dan over weinig robots beschikken, er rijden wel tientallen autonome voertuigen rond die de ‘karkassen’ van de e-Golf verplaatsen. Om die autonome Frog-voertuigen goed te laten rijden zijn er 60.000 magneten in de houten vloer verwerkt. In de fabriek in Dresden mogen bezoekers onder begeleiding de assemblagehal betreden, zolang de bezoekers maar niet over de blauwe strepen op de vloer stappen. Als een autonoom voertuig plotseling moet remmen voor een bezoeker, stopt de hele fabriek. En dat is een prijzig grapje.
Feit 5: bijzondere vloer
In de Glazen fabriek van Volkswagen ligt al dik tien jaar een houten vloer. Bijzonder voor een productiefaciliteit voor auto’s. De vloer is er brandschoon, net als de fabriek in het algemeen overigens. Ook is het er opmerkelijk stil. De houten vloer is gemaakt van Canadees esdoornhout. Dit hout bevat weinig vocht en is bij een eventuele brand goed bestand tegen de hitte. Ook heeft het hout een dempende werking. Voetstappen hoor je er nauwelijks. Een slimme keuze dus.
Feit 6: niet alle productiestations worden gebruikt
De Glazen fabriek van Volkswagen is oorspronkelijk ingericht om de Phaeton te bouwen. Er waren 89 stappen nodig om een Phaeton te bouwen. Voor het bouwen van een e-Golf zijn minder productiestappen nodig, vandaar dat de eerste stations onbemand zijn. De e-Golf staan simpelweg in de rij te wachten om geassembleerd te worden. Volkswagen produceert de e-Golf in Dresden in 65 stappen. De e-Golf verblijft 12 minuten bij elk station. In dertien uur tijd wordt er één e-Golf gebouwd.
Feit 7: e-Golf-carrosserieën per tram naar Dresden
Vanuit Wolfsburg worden de al in kleur gespoten carrosserieën van de Volkswagen e-Golf per vrachtauto’s naar Dresden gebracht. Omdat de gemeente in Dresden liever niet heeft dat de vrachtauto’s de carrosserieën afleveren bij de Glazen fabriek, gelegen in het centrum van Dresden, worden de carrosserieën ongeveer vijf kilometer buiten Dresden overgezet op een speciale Volkswagen-tram. Die elektrische tram van 60 meter rijdt zes keer per dag op en neer naar de fabriek en levert de carrosserieën en andere onderdelen af. Zo hebben de inwoners van Dresden zo min mogelijk last van het transport. Van grote rookpluimen is overigens geen sprake, want de Glazen fabriek opereert volledig klimaatneutraal.
Nog geen reacties