Accu van elektrische auto in twee minuten vervangen
Slim batterijwisselconcept is sneller dan tanktijd van auto met brandstofmotor
De lege batterij van een elektrische auto binnen twee minuten vervangen voor een opgeladen batterij? Het Zweedse bedrijf Power Swap heeft mogelijk een oplossing.
Slim batterijwisselconcept
Het opladen van een elektrische auto neemt nog altijd meer tijd in beslag dan het tanken van een auto met brandstofmotor. Power Swap realiseert dat als geen ander. De Zweedse start-up – ontstaan na een crowdfunding campagne en met steun van het Swedish Energy Agency, onderdeel van het Zweedse ministerie voor Milieu en Energie – ontwikkelde daarom een innovatief batterijwisselconcept.
Power Swap station
De gebruiker van een elektrische auto zou in theorie de auto naast een Power Swap station moeten parkeren, waarna een robot vanaf de zijkant de lege accu uit het voertuig haalt en vervangt voor een opgeladen accu. Dit proces duurt ongeveer twee minuten. Daarna kan de gebruiker direct wegrijden. Twee minuten: dat is korter dan de gemiddelde tanktijd van een auto met brandstofmotor.
Grootste struikelblok
Auto’s moeten uiteraard wel geschikt zijn voor een Power Swap station. Dat vormt nu het grootste struikelblok. Maar we gaan even uit van een rooskleurige toekomst. In dat geval biedt Power Swap de accu’s via een leaseconstructie aan. Autofabrikanten kunnen elektrische modellen om die reden zonder accu aanbieden, waardoor de kostprijs aanzienlijk daalt, misschien wel onder het niveau van een auto met verbrandingsmotor.
Belasting op elektriciteitsnetwerk beperken
De lege accu’s worden opgeladen in een speciaal laadstation van Power Swap. Dit gebeurt niet met snelladers, maar met normale laders zodat de belasting op het elektriciteitsnetwerk wordt beperkt. Power Swap hoopt de ‘accuwisselstations’ te plaatsen bij een bestaand tankstation of parkeerplaats. Dit is op de lange termijn goedkoper dan het installeren van duizenden oplaadpalen.
ECar
Er bestaat nog geen functionerend prototype, maar het idee is veelbelovend. Er is een demonstratiesysteem in de maak. Power Swap gaat het demomodel gebruiken om accu- en autofabrikanten te overtuigen. Het plan is om het Power Swap-systeem eerst in Zweden uit te rollen. De Zweedse fabrikant van elektrische voertuigen ECar heeft zich al aangesloten bij het project. Nu de rest nog, want nogmaals: dit project wordt alleen succesvol als autofabrikanten het Power Swap-systeem op grote schaal adopteren in het productieproces.
Voor mensen die hun auto niet thuis kunnen opladen (de meesten dus) is dit een oplossing ,
zeker met de nieuwe accutechnologie die er zit aan te komen zal je met
een kleinere accu met een grotere energiedichtheid ver genoeg geraken.
En je zal er altijd een kunnen omwisselen op andere plaatsen, Goed idee !
Echt een goed idee! En ik dacht nog wel het ei van Columbus te hebben gevonden haha. Anyway bij het SWAP station betaal je dan een x bedrag en daarna wissel je (een deel) van de accu om. Hierdoor kun je dan weer thuiskomen om de rest volledig te kunnen opladen. Dit word de toekomst!
Ik geloof er wel in en ben fan!
Ik vind het een fantastisch idee! In plaats van hele straten vol te zetten met (lelijke en heel dure) laadpalen, hup langs de benzinepomp (waar we toch al aan gewend zijn) accu wisselen en wegrijden maar weer. Geen verlies van banen, als het omwisselen door mensen (in plaats van robots) gedaan wordt. En een mooie stok achter de deur om accu’s universeel te maken. Dit moest ook vanuit de politiek gebeuren met opladers van mobiele telefoons, die eerst ook allemaal anders waren. Maar zodra dit op gelost is, een goede start. En dan zou je nog 3 categorieën kunnen maken, voor de snobs onder ons. Een basis accu, een luxe accu en een superluxe ofzo. Net als 3 soorten brandstof.
Ik geloof totaal niet in dit concept. Bij een Tesla loopt het accupakket over de gehele bodem en dit zal gelden voor alle auto’s die vanaf de grond af aan als elektrische auto worden ontworpen. Of moet dit een soort extra noodaccu worden van 20-30kWh? Ze kunnen beter hun tijd investeren in snel laadtechnologie.
Niet helemaal nieuw, dit idee. Better Place was een bedrijf die hetzelfde wilde doen en zelf al ergens een wisselstation had gebouwd. In Israel geloof ik. De Renault Fluence Z.E heeft een verwisselbare batterij.
Dat het ooit een keer mislukt is zegt niet dat het een slecht idee is. Je zou kunnen zeggen dat Better Place te vroeg was. De infrastructuur was te duur er waren nog te weinig auto’s.