EV populairder dan plug-inhybride in VS
In Nederland mag de plug-inhybride dan populairder zijn dan de EV, in de VS trekt de elektrische auto aan het langste eind. In het eerste halfjaar van 2013 werden er 21.821 EV’s op kenteken gezet, tegen 18.335 plug-ins.
De Nissan Leaf was goed voor bijna de helft – 9.839 – van de EV-verkopen, gevolgd door de Tesla Model S, waarvan er 9.400 nieuwe exemplaren uit de showroom reden. Van de i-MiEV verkocht Mitsubishi er 882, van welk merk en type de overige 1.700 EV’s zijn is niet bekend.
De resultaten zijn op z’n minst verrassend, want de algehele gedachte was dat Amerikanen bang zouden zijn om te stranden met een lege accu. Niets is dus minder waar, anders hadden de plug-ins –met hun immers veel grotere actieradius – een stuk hoger in de verkoopranglijsten gestaan.
Specificaties Nissan Leaf
Actieradius
| Stad – Winter | 345 km |
| Snelweg – Winter | 250 km |
| Gecombineerd – Winter | 295 km |
| Stad – Zomer | 520 km |
| Snelweg – Zomer | 320 km |
| Gecombineerd – Zomer | 405 km |
Accu en Opladen
| Accu Capaciteit | U |
| Locatie Laadpoort | Voorzijde - Midden |
| Laadaansluiting | Type 2 |
| Laadvermogen | 6.6 kW AC |
| Laadtijd (0→370 km) | 10u45m |
| Laadsnelheid | 33 km/u |
Meer specificaties op EV-Database.nl
Nog geen reacties