646 pk sterke Audi RS E-Tron GT maakt indruk
Concurrent van Porsche Taycan
Audi maakt zich op voor de lancering van zijn eerste elektrische RS-model. Dit is de Audi RS e-tron GT. Op dit moment test Audi prototypes van dit eerste volledig elektrisch aangedreven RS-model. Het model levert maximaal 646 pk aan vermogen. Een concurrent wordt de Porsche Taycan.
Elektrische aandrijving
“Elektrische aandrijving is de basis voor de toekomst van Audi. De Audi RS e-tron GT, een zeer krachtige vierdeurs Gran Turismo en het allereerste volledig elektrische, door Audi Sport ontwikkelde RS-model, is het vlaggenschip van de elektrificatiestrategie”, aldus Audi in een reactie.
Aandrijflijn Audi RS e-tron GT
Met een vermogen van 598 pk – of zelfs 646 pk in overboost – accelereert de Audi RS e-tron GT in minder dan 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Keer op keer, volgens Audi. Het geheim daarvoor schuilt hem in een uitgekiend warmtemanagement.
Slim koelsysteem
De RS e-tron GT van Audi maakt gebruik van twee koelsystemen met verschillende temperatuurniveaus. Koelsysteem 1 zorgt voor de optimale bedrijfstemperatuur van het hoogvoltage-accupakket, terwijl koelsysteem 2 is gefocust op de elektromotoren en de elektronische aansturing ervan. Daarbij zijn er aparte systemen voor de verwarming en de koeling van het interieur.
In de RS e-tron GT zijn deze vier afzonderlijke koeltechnieken te koppelen via kleppen. Het interieur is op zeer efficiënte wijze te verwarmen, echter de slimme samenwerking van de verschillende koelsystemen betaalt zich vooral uit bij zware belasting van de elektromotoren en bij het snelladen van het accupakket. Als het dan toch over laden gaat: de RS e-tron GT kan altijd het maximale uit de batterijcapaciteit halen. Bij langere ritten geeft de routeplanner automatisch aan bij welk laadstation op de route een laadsessie mogelijk is. Een half uur vóór aankomst bij dat station start het slimme temperatuurmanagement met het aanpassen van de batterijtemperatuur voor een optimaal laadproces.
Luchtvering
De bestuurder kan via Audi drive select voor elke rit een specifieke set-up kiezen. De 3-kamer luchtvering maakt samen met demper control (aansturing van de demping per wiel) een comfortabele of juist zeer dynamische afstemming mogelijk. De RS e-tron GT heeft ook vierwielbesturing. Bij stuurbewegingen op lage snelheid draaien de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen, dit zorgt voor nog directere reacties. Bij hogere snelheden verdraaien de achterwielen in dezelfde richting mee met de voorwielen. Dit vertaalt zich in extra stabiliteit. Overigens heeft de sportief afgestemde stuurinrichting een variabele overbrenging: de besturing wordt directer naarmate de stuuruitslag toeneemt.
Optioneel met keramische remschijven
Het serieproductiemodel van de Audi RS e-tron GT is optioneel verkrijgbaar met keramische remschijven. De reguliere e-tron GT-modellen worden standaard geleverd met stalen remschijven. Als optie worden de remschijven afgewerkt met een wolfraamcarbide-coating. Dit maakt de schijven zeer slijtvast en beperkt de productie van remstof aanzienlijk.
Diverse wielen
Voor de e-tron GT worden wielen in diverse designs leverbaar in de maat 19- tot 21-inch. De 19 inch exemplaren vallen op door hun lage gewicht: ze wegen slechts 12,5 kilogram per stuk.
Nog geen reacties