60 seconden: met Renault Z.E.-rijder Leo de Haas
Leo de Haas
Leo de Haas (53) is vooral bekend als oud-presentator van ‘Blik op de weg’ en inmiddels vooral actief als tv-producent. Hij heeft met Leo de Haas TV Produkties sinds 1980 zijn eigen productiebedrijf in Apeldoorn. Leo is daarnaast fervent liefhebber van auto’s, vooral de klassiekers van Mercedes-Benz genieten zijn voorkeur. Zijn nieuwe passie is elektrisch rijden, onder het motto: ‘waar wachten we nog op?’. Iedereen heeft een mening over elektrisch rijden, maar je kan er pas over meepraten als je het daadwerkelijk gaat doen.
Rijdt
Renault Fluence Z.E. en Renault Kangoo Z.E.
Sinds
Juli 2012
Rijdt per week
“Met de Renault Fluence rijd ik ongeveer 600 km per week. De auto gebruik ik vooral voor mijn woon-werkverkeer en lokale en regionale ritten. De rit van mijn huis naar het werk in Apeldoorn is ongeveer 100 km, dat red ik eenvoudig met de elektrische auto. De helft van die honderd kilometer voert over provinciale wegen, de andere helft over de snelweg. Ook rijd ik regelmatig elektrisch naar mijn pied-a-terre in Voorthuizen. Dat is zo’n 125 kilometer. Als ik rustig rijd hou ik zo’n 30 km op de teller over.”
En hoe rijdt dat zo’n elektrische Renault?
“De Fluence Z.E. rijdt wat mij betreft bovengemiddeld comfortabel. Ik heb de auto uitgekozen omdat deze wat mij betreft de eerste elektrische auto is die er normaal uitziet. De Kangoo Z.E. gebruiken we vooral als we in de buurt moeten filmen en we veel spullen moeten vervoeren. Er past verrassend veel in de elektrische bestelbus, die ongeveer evenveel ruimte biedt als een Volkswagen Transporter. Soms neem ik de Kangoo Z.E. ook mee naar huis of een afspraak. Bijvoorbeeld als de Fluence pas aan de oplader ligt en nog een uurtje of 6 moet bijtanken, dan is zo’n volgeladen elektrische Kangoo een uitkomst.”
Wat is de gekste plaats waar je ooit hebt opgeladen?
“Echt gek was het niet, maar op bezoek bij een TV-bedrijf in Hilversum was het even zoeken naar een geschikt stopcontact. Toen we er eenmaal eentje gevonden hadden, was het nog even prutsen om de auto dichtbij genoeg te krijgen. Bovendien moest de toegangsdeur open blijven, zodat de laadstekker naar buiten kon. In de winter gaat dat daar dus niet meer lukken.”
Langste trip in de elektrische auto?
“Mijn langste rit in de elektrische auto reed ik van Voorthuizen, via Apeldoorn, naar Hardenberg. In totaal iets van 145 km. Een eitje, ik reed het zelfs zonder op te laden.”
Hoe zit het met jouw afstandsangst?
“Mijn afstandsangst is afwezig, die heb ik echt nooit gehad ook. Als je doorhebt wat de elektrische auto kan en niet kan, ga je jezelf ernaar gedragen. Laatst ben ik in 14 uur naar de Franse Zuid-kust gereden, dat moet je in een elektrische auto niet proberen. Daar zijn de huidige modellen dan ook niet voor gemaakt, zo simpel is dat. Weet wat je kan met de EV, denk na voordat je in de auto stapt en plan je ritten zorgvuldig. Wat grappig is, sinds ik elektrisch rijd denk ik ook anders na over autorijden in het algemeen. Ik reed altijd al relatief rustig, maar nu ben ik me meer bewust van de kosten die hardrijden met zich meebrengt. Hoe meer gas je geeft in een brandstofauto, hoe hoger de kosten oplopen.”
Do
- Stoppen is laden. Als je parkeert, zorg ervoor dat je op kan laden.
- Voorzichtig accelereren: je rechtervoet bepaalt je actieradius.
- Geef nieuwe initiatieven een kans. Elektrisch rijden is nu vooral pionieren en dat gaat met vallen en opstaan.
Don’t
- Probeer niet de topsnelheid te halen als je een langere afstand moet rijden. Rij bewust.
- Veel remmen en weer optrekken, dat kost energie. Kijk daarom ver genoeg vooruit, plan je remacties en laat de auto zo veel mogelijk op het regeneratieve remsysteem remmen. Veiliger en zuiniger!
Nog geen reacties