'60 seconden met…' Nissan LEAF-rijder Bertwin Bonenberg
Wie
Bertwin Bonenberg (41 jaar) is directeur van logistiek management bureau B-Sim. Hij is expert op het gebied van procesoptimalisatie. Bertwin is altijd al gek geweest van auto’s, een grote passie. Hij heeft altijd al Nissan gereden en twee jaar geleden maakt hij voor het eerst kennis met de Nissan Leaf. Elektrisch rijden is volgens hem vooral interessant omdat het de potentie heeft om de autowereld volledig op zijn kop te zetten.
Rijdt
Nissan Leaf
Sinds
Augustus 2011
Rijdt per week
In een jaar tijd zo’n 9.000 kilometer, dat maakt per week gemiddeld 173 kilometer. Berwin: “Voor al mijn lokale vervoersbewegingen maak ik gebruik van de Nissan Leaf. Voor mij betekent dat de omgeving Twente. Om eerlijk te zijn heb ik naast de elektrische Leaf ook nog een dieselauto. Als ik moet rijden naar afspraken buiten de provincie is dat wel zo handig. De Nissan Leaf gebruik ik wel het vaakst.
En hoe rijdt dat zo’n Nissan Leaf
“De Nissan Leaf rijdt zonder twijfel zeer comfortabel en stil. Je hebt altijd direct koppel waardoor je weg lijkt te schieten. Je kan dus behoorlijk sportief rijden, zelfs in de eco-stand. Dat is overigens mijn favoriete stand, eigenlijk rijd ik altijd in die modus. Elektrisch rijden geeft je een andere blik op mobiliteit, je rijdt veel bewuster auto. Zo duurzaam mogelijk rijden is voor mij zelfs een sport geworden. De meest zuinige ritten plaats ik door op Twitter, gewoon omdat het leuk is om dat met anderen te delen. Mijn hoogste notering in het besturingssysteem van de Nissan Leaf, Carwings? De 43e plek, een veel hogere plek is lastig hoor.”
Wat is de gekste plaats waar je ooit hebt opgeladen?
“Opladen doe ik thuis in Enschede gewoon aan de stekker, die verdwijnt zo de garagedeur in. Een laadpaal heb ik niet, al heb ik die al anderhalf jaar geleden aangevraagd bij Stichting e-laad. Jammer is dat, want dat lijkt me wel ideaal. Nu heb ik nog het geluk dat ik kan inpluggen via een stopcontact in de garage, maar niet iedereen heeft die luxe. Hoe doe je dat als je in een appartement woont op drie hoog? Dan ga je dus op brandstof rijden, wel zo makkelijk. Misschien ligt het aan de gemeente Enschede hoor, dat ze niet mee willen werken aan het plaatsen van laadpalen in het centrum. Volgens mij zijn ze bang dat mensen de elektrische auto na een jaar of twee wegdoen en dat zij dan blijven zitten met een nutteloze oplaadpaal. Dat is een spijtige gedachte. Elektrisch rijden heeft namelijk een goed netwerk aan oplaadpalen nodig om te kunnen blijven groeien.”
Langste trip in de elektrische auto?
“Dat moet mijn trip vanuit Enschede naar ’s Heerenberg zijn geweest. Met slechts 14 kilometer op de teller kwam ik uiteindelijk aan. Dan zit je toch met samengeknepen billen in de Leaf, bang dat je ergens strandt. Dat viel achteraf dus enorm mee.”
Hoe zit het met jouw afstandsangst?
“Angst heb ik niet, je moet vooral realistisch zijn over de actieradius. De Leaf is voor mij een ideale en duurzame auto voor de korte en middellange afstanden. Als er meer snelladers komen door Nederland, ga ik er anders over nadenken hoor. Misschien gaat de dieselauto dan de deur uit.”
Do
- Laad je elektrische auto op wanneer het kan. Maak van elk moment gebruik!
- Heb geen angst om stil te komen staan, er is altijd wel een plek waar je kan laden. Ben wel realistisch, van Amsterdam naar Maastricht gaat je niet lukken
Don’t
- Ga niet elektrisch rijden als je haast hebt. Rijden kost je meer tijd en bovendien moet je afspraken effectiever plannen.
- Als je een brandstofauto geparkeerd aantreft bij een laadpaal, doe dan niet alsof je neus bloedt. Ik zie het steeds vaker gebeuren en dat is geen goede ontwikkeling. Bovendien is deze vorm van wildparkeren gewoon strafbaar, het levert een boete op van 275 euro.
Nog geen reacties