60 seconden met: Jan Laan en zijn elektrische verhuiswagen
Wie is er beter op de hoogte van elektrisch rijden dan de elektrisch rijders zelf? De pioniers van het eerste uur hebben er inmiddels al vele elektrische kilometers op zitten. In ’60 seconden’ bespreken we opladen, afstandsangst, persoonlijke records en andere ervaringen. Deze editie spreken we met Jan van der Laan, directeur van Aad de Wit Verhuizingen. Zelf rijdt hij in een Renault Kangoo Z.E. , heeft hij een Volvo V60 Plug-in Hybrid in bestelling en in het wagenpark van zijn bedrijf rijdt de allereerste elektrische verhuiswagen ter wereld. Hoezo ervaring met elektrisch rijden?
Elektrische verhuiswagen
Jan Laan is ongeveer 20 jaar werkzaam bij Aad de Wit Verhuizingen. Hij begon er als financieel specialist en kocht 5 jaar geleden, samen met de zoon van de toenmalig eigenaar, het verhuisbedrijf. Aad de Wit heeft vestigingen in Castricum en Amsterdam en vormt samen met 19 andere zelfstandige verhuisbedrijven het landelijke netwerk Mondial Movers. Het bedrijf was het eerste verhuisbedrijf die een CO2-neutrale verhuizing aanbood. Door dit initiatief heeft de organisatie Erkende Verhuizers besloten om dit landelijk als norm in te voeren .
Rijdt
- 2x Renault Kangoo ZE
- Volvo V60 plug-in hybrid (vanaf februari 2013)
- AGV E-TGL truck, 12 ton (2e truck is op komst)
Sinds
Oktober 2011 (AGV E-TGL) en april 2012 (Renault Kangoo Z.E.)
Jan werd geïnspireerd door het “groene stekker”concept van BCC en kreeg het het idee om de verhuisbranche eens flink op zijn kop te zetten. Het moest duurzamer en vooral: elektrisch! Inmiddels heeft hij zich ontpopt als ware ambassadeur voor elektrisch rijden. Na een presentatie van duurzaamheids-goeroe Ruud Koornstra, in het Amsterdamse Nemo, werd besloten tot de aanschaf van de allereerste volledig elektrische verhuiswagen. Sinds 2011 kan Aad de Wit volledig elektrisch verhuizen. De stroom waarop de auto wagen rijdt is, met dank aan GreenChoice, bovendien duurzaam opgewekt via zon, wind of water.
Jan: “Om geld vrij te maken voor de investering in de elektrische vrachtauto, hebben we besloten ons marketingbudget voor drie jaar op nul euro te zetten. Het geld dat daaruit vrijkwam hebben we geïnvesteerd in elektrisch rijden. Tot nu toe levert dat ons veel werk en positieve publiciteit op, waardoor er zelfs binnen 1 jaar alweer ruimte was in het marketingbudget.”
Rijdt per week
“Als directeur van een verhuisbedrijf dat inzet op elektrisch rijden, kon ik zelf natuurlijk niet achterblijven. Sinds kort rijdt ik, net als mijn compagnon, een elektrische Renault Kangoo Z.E. Dagelijks rijd ik zo’n 100 kilometer woon-werk verkeer. Voor langere afstanden willen we binnenkort gaan rijden met een Volvo V60 Plug-in Hybrid. Die ga ik delen met mijn collega. Onze elektrische verhuiswagen rijdt op jaarbasis circa 10.000 kilometer. In totaal hebben we vijf verhuiswagens rijden, waarvan er dus één op stroom rijdt. Dat is 20 procent van ons wagenpark, voor ons een behoorlijke investering. De elektrische verhuisauto draait bij ons dagelijks mee voor verhuizingen en mede doordat elektrische motoren langer meegaan zal de investering op ten duur terugverdienen. De elektrische verhuiswagen bevalt zo goed, dat inmiddels is besloten om de tweede elektrische verhuiswagen aan te schaffen. Samen met acht andere transportondernemers zullen negen elektrische vrachtwagens op de weg worden gezet in een proeftuinproject. “
Elektrisch rijden, hoe is dat?
“Het kost wat energie, maar je ziet snel resultaat in de gebruikskosten. Nadenken over mobiliteit is bovendien doodnormaal voor iemand die werkt in de logistieke branche. Ik schakel voortdurend tussen de voor mij meest ideale vervoersvorm: het openbaar vervoer, de elektrische auto, een plug-in hybride of de Smarts van deelauto-organisatie car2go. Dat is niet voor iedereen even vanzelfsprekend, maar dat is wel hoe de mobiliteit er in de toekomst uit zal gaan zien. We moeten met zijn allen gaan nadenken over onze mobiliteit, het moet echt duurzamer. Ondernemers die in 2020 de mobiliteits- en duurzaamheidsplannen nog niet hebben aangepast, hebben dan geen bestaansrecht. Ik vergelijk de brandstofliefhebbers met de rokers nu, die worden nu nog wel geaccepteerd, maar ze moeten wel buiten blijven staan.”
Jan gelooft niet dat de accu van elektrische auto’s de eindoplossing is. “Uiteindelijk stappen we over op waterstof. Ik vrees alleen dat diegene die belangen hebben bij fossiele brandstoffen deze ontwikkeling nog een tijdje tegenhouden. Eerst moet alle olie op en dan pas zullen ze noodzakelijkerwijs open staan voor nieuwe ontwikkelingen. Wij laten ons hier echter niet door tegenhouden. Op dit moment zijn we zelfs bezig om een waterstof toepassing te laten onderzoeken.”
Opladen
“Onze elektrische verhuiswagen laadt ook op bij onze vestiging in Castricum. Daarvoor is een speciaal 63 ampere oplaadpunt aangelegd. Noodzakelijk, want anders klappen de stoppen van het hele bedrijf eruit. Dat was een investering van 1.500 euro, maar dat geld haal je er uiteindelijk uit. De Renault Kangoo Z.E. kan ik thuis en op het werk opladen aan een laadpunt, ideaal.”
[ytvideo id=”1″]
Langste trip in de elektrische auto?
“De langste trip was een rit vanuit Castricum naar de Floriade in Venlo. Daar heb ik meegedaan aan de recordpoging opladen. Op de heen- en terugweg heb ik overnacht in Den Bosch, daar kon ik de auto opladen. Overigens heb ik mijn rijstijl niet aangepast. Als het niet nodig is weiger ik om met 80 kilometer per uur achter een vrachtwagen te rijden om mijn actieradius te verhogen. Mijn collega Renault Z.E.-rijder Leo de Haas zegt dat hij met zijn elektrische Kangoo wel 140 elektrische kilometers maakt. Leuk, maar ik koop de elektrische auto niet vanwege het meest optimale bereik. Zo moet je deze auto volgens mij ook niet in de markt zetten. Hij is perfect voor de korte afstand: comfortabel, stil en voordelig in gebruik.”
Hoe zit het met jouw afstandsangst?
“Wie een elektrische auto aanschaft, moet goed nadenken over het gebruik. Vertegenwoordigers die honderden kilometers op een dag rijden, moeten kiezen voor een plug-in hybride en niet voor een volledig elektrische auto. De lengte van de gemiddelde autorit in Nederland is minder dan 20 kilometer. Mensen die een brandstofauto hebben omdat ze één keer per maand een lange rit rijden, moeten echt gaan nadenken over hun mobiliteit. Neem bijvoorbeeld de trein of overweeg deelname aan een autodeelproject. Ik maak zelf in Amsterdam vaak gebruik van car2go. Dan parkeer ik de auto op een goedkope parkeerplek en rijd ik in de elektrische Smart naar het centrum. Daar kan ik bovendien gratis parkeren op een peperdure parkeerplek.”
Do
- Een ondernemer die nog niet elektrisch rijdt, loopt achter. Maak gebruik van de voordelige subsidie en fiscale regelingen voor elektrisch vervoer.
- Denk eens goed na over je autogebruik. Zijn er alternatieven? Zo ja, zet ze in!
- Denk positief en in mogelijkheden. Elektrisch rijden is de toekomst
- Maak gebruik van autodeelprojecten zoals car2go in Amsterdam.
Don’t
- Stop met de non-discussies over elektrisch rijden, zoals het gevaar van een geluidloze auto. In de stad is altijd herrie en er is overal verkeer. Opletten doe je niet alleen met je oren, maar vooral met je ogen.
- Houdt op met negatief denken. De elektrische auto rijdt niet ver, je kan nergens opladen en niet alle stroom is duurzaam opgewerkt. De EV is juist gemaakt voor de korte afstand, opladen kan tegenwoordig op heel veel plekken en erin rijden is in veel gevallen duurzamer dan toeren in de brandstofauto.
Nog geen reacties