60 seconden met: Frank Buschman, de tweede Renault Zoe-rijder van Nederland
We maken kennis met Frank Buschman, de tweede Renault Zoe-rijder van Nederland. Frank werkt bij ihitro:media, een mediabureau in Den Helder en hij is onder meer verantwoordelijk voor on- en offline mediaproducties en social media-campagnes. Toen het leasecontract voor zijn Toyota afliep, zag hij de Renault Zoe tijdens een zoektocht naar een nieuwe zuinige bedrijfsauto. Hij viel hij als een blok voor het ontwerp en kocht de auto zonder dat hij eerst een testrit had gemaakt. Vol trots vertelt hij ons over zijn ‘gadget op wielen’.
De EV ervaringen van Frank Buschman
Rijdt:
Renault Zoe
Sinds:
6 juni 2013
Rijdt per week:
Per jaar rijdt Frank zo’n 15.000 kilometer. Omgerekend is dat zo’n 288 kilometer per week. Dat komt vooral omdat hij op loopafstand van zijn werk woont. De Zoe gebruikt hij vooral voor klantbezoeken in de regio Noord-Holland. “Ik heb wel bewust gekeken of zo’n elektrische auto als de Zoe past bij mijn mobiliteitsbehoefte. Het bereik dat Renault opgeeft is zo’n 100 tot 150 kilometer op een volle accu. Omdat ik de auto gebruik voor klantbezoeken in de regio rij ik vaak veel minder dan 130 kilometer per dag. De Zoe is dus een perfecte auto voor mij.”
En hoe rijdt de Renault Zoe?
“Omdat ik in eerste instantie voor het design van de auto ben gevallen, was ik heel benieuwd naar de rijprestaties van de auto. Toen ik tijdens mijn eerste kennismaking de soepele en krachtige aandrijving voelde, was ik overtuigd dat ik de juiste keuze had gemaakt om voor de Renault Zoe te kiezen.”
Opladen bereik en afstandsangst
Opladen doet Frank thuis met het laadpunt dat door Essent, de energieleverancier van Renault, is geleverd. “Het oplaadpunt is geïnstalleerd door strukton, maar toen ik de Zoe voor het eerst aankoppelde , sloegen de stoppen door. Ze hebben dit probleem gelukkig wel snel weten op te lossen. Ik wilde ook een oplaadpunt bij mijn werk installeren, maar die moet op publieke grond geplaatst worden. De gemeente verwees mij voor een publiek oplaadpunt door naar Stichting e-laad, maar die nemen geen verzoeken meer aan voor het plaatsen van publieke laadpunten. Ik liep tegen een bureaucratische muur en heb dat plan dus maar laten varen en kan ik nu alleen thuis opladen.”
Langste trip in de elektrische auto?
“Mijn vriendin had de eer gehad om de langste rit met de Zoe tot nu toe te maken. Zij is in het eerste weekend dat we de Zoe hebben met vier passagiers van Den Helder naar Hoorn gereden. Dat is heen en terug zo’n 130 kilometer. Toen zij aankwam in Hoorn had ze een straat verderop de mogelijkheid om op te laden bij een publiek oplaadpunt. Maar dat deed ze niet, omdat de auto nog voldoende stroom had om weer terug te rijden. Eenmaal thuisgekomen had de Zoe nog acht kilometer bereik over. Dat is geen slechte prestatie als je bedenkt dat er vijf personen in de auto zaten. Binnenkort nemen we de proef op de som en rijden we met de Zoe van Den Helder naar Valkenburg. Onderweg lassen we stops in om te lunchen en de accu’s weer op te laden.”
Heb je afstandsangst?
“Ik geen last van afstandsangst omdat ik een goed gevoel heb voor afstanden. Laatst reed ik met een vriend. Toen hij zag dat de auto nog 40 kilometer bereik had, begon hij te zweten. Ik maakte me geen zorgen omdat ik wist dat mijn huis maar 18 kilometer verderop was. Dankzij het R-LINK-systeem van Renault ben ik altijd op de hoogte hoe ver de auto kan rijden. Met dit systeem kan ik ook op afstand, mits de auto aan het stroomnet gekoppeld is, de airco of de verwarming bedienen voor een aangename temperatuur voor mijn vertrek. Het is echt een gadget op wielen”
Tips
Do
- Vraag voordat je voor een elektrische auto kiest advies aan een financieel adviseur. Je kan bijvoorbeeld profiteren van de milieuinvesteringsaftrek voor aanschaf van de auto én op bijkomende zaken zoals oplaadpunten.
- Zoek uit welke aanbieder van laadpassen het meest geschikt is voor jouw oplaadbehoefte. De aanbieders hanteren namelijk verschillende abonnementsvormen en kosten.
- Stel, als je nog niet zo ervaren bent met het elektrisch rijden, een waarschuwingssignaal in, je rijdt namelijk veel harder dan je denkt omdat je niet meer meer kan inschatten hoe hard je rijd op gehoor motorgeluid.
Don’t
- Kies niet voor een elektrische auto als je vaak afstanden van meer dan 130 kilometer moet rijden. Onderweg opladen is een optie om je bereik te vergroten, maar houd er dan wel rekening mee dat dit meer reistijd kost.
Nog geen reacties