2 maanden en 2.750 elektrische km’s verder…
Biezenwade
In ruim 2 maanden en 2.750 kilometer dat ik nu met de LEAF rijdt, is het me nog niet eerder overkomen. Ik wist wel van eerdere ritten dat een retourtje Hilversum (voor de radioshow EV Café op Traffic Radio) betekent dat we tot de grens van het bereik moeten gaan. De vorige keer had ik nog 8 km bereik over. Maar nu zag ik op ring Utrecht al aankomen dat ik thuis niet zou halen. En dan… Toch maar even het adres van Greencab opgezocht (iPhone) en ingevoerd in navigatiesysteem. En aan de Biezenwade in Nieuwegein (onthoud het adres maar) zit het grootste laadstation van Europa. Er stonden al wat andere Leafs, maar er was gelukkig nog een plekje vrij aan de snellader. Na 20 minuten was het bereik voldoende om thuis te komen (al was het nog krapjes, 40 km met 50 % acculading).
Snelladers, waar?
Het wordt dus tijd om te weten waar de snelladers staan, want het navigatiesysteem van de Leaf kent ze nog niet, uitgezonderd mijn Nissan-dealer Van Leijden in Alphen aan den Rijn. Ik weet dat ze staan in Delfgauw, Vianen, Amsterdam (2x), Nieuwegein, Alphen aan den Rijn en Leeuwarden (maar hoe ik daar?).
Stuk accu is kwijt?
Het brengt me op nog een interessante ervaring. Want hoe leeg is een lege accu van de Leaf? Die vraag is lastig te beantwoorden. Als de auto me dringend aanraadt op te laden met nog 8 km resterend bereik, vertelt Carwings de volgende dag doodleuk dat ik 14 kWh aan energie heb verbruikt. De accu was vol bij vertrek (24 kWh). Dan is de vraag: waar blijven die andere 9,6 kWh dan? Ik ben gewoon een heel stuk accu kwijt!
Ik vermoed dat Nissan de accu maar heel beperkt belast. Stel dat hij tot max. 80% wordt opgeladen en dan tot max. 20% worden ontladen. Dat is beter voor de levensduur ervan. Je gebruikt dan precies 60% van de accucapaciteit (= 14,4 kWh). Kijk, dan klopt de som al beter. Maar of dat echt zo is, ik heb het antwoord nog niet gevonden. Eerder las ik dat Nissan de volledige 24 kWh benut, maar dat klopt niet met de cijfers van Carwings. En… als je maximaal 14,4 kWh gebruikt, is de accu in hooguit 4 uur helemaal vol (230 Volt/16 Ampère). En dat is dus weer niet het geval – ra ra.
Lekker rijden!
Los van de cijfers is de kick van het elektrisch rijden nog volop aanwezig. Zeker als je even terugschakelt van Eco-drive naar Normal. Dan krijgt de Leaf vleugels. Reed onlangs in een stationwagon met benzinemotor – ja en dan voel je wel hoe verwend je bent met de Leaf. Hij stil en snel, heeft een groot navigatiescherm en ga zo maar door. Oja, en zelf koppelen en schakelen: dat mis je geen seconde.
Laadpech met pasje
Overigens had ik wel een keer ‘laadpech’ op de Mariaplaats in Utrecht. Wat bleek: er zijn 2 e-laad pasjes uitgegeven met hetzelfde serienummer. En dan gaat het dus mis. Nieuwe pasje is inmiddels binnen, dus nu moet het goed gaan. Om het oplaadfeest compleet te maken, is ook het pasje van The New Motion (voor snelladen) aan de collectie toegevoegd. Dat is nummer 3, want de laadpaal hier voor de deur heeft ook een eigen pasje. De aanvraag voor de e-laadpaal bij mijn thuisadres zit nog in de ambtelijke molen. We wachten af.
Pasjes, laadpalen, kabels, bereik, de app: het voelt nog elke dag als een klein avontuur. En dat mag best zo blijven.
Nog geen reacties