11 bijzondere feiten over de Audi A6 e-tron concept
Interessante nieuwkomer van Audi
Audi heeft op de Shanghai Auto Show de A6 e-tron concept voorgesteld. Een productieversie volgt, want het model is al voor dik 90 procent productieklaar. Dit zijn 11 bijzondere feiten over de Audi A6 e-tron concept.
Feit 1
De Audi A6 e-tron concept is 4,96 meter lang, 4,96 meter breed en 1,44 meter hoog. Daarmee heeft het model typische A6-afmetingen.
Feit 2
Dit studiemodel is de voorloper van meerdere elektrisch aangedreven modellen van Audi die gebruikmaken van het nieuwe en innovatieve Premium Platform Electric (PPE). Die nieuwe range omvat naast SUV’s ook modellen als de toekomstige A6 e-tron.
Feit 3
De A6 e-tron concept maakt gebruik van het Premium Platform Electric (PPE) dat speciaal voor modellen met elektrische aandrijving is ontwikkeld. De basis van het PPE is een batterijmodule die tussen de assen is geplaatst. Daardoor kan het platform worden gebruikt voor modellen met een grote bodemvrijheid, zoals SUV’s, én modellen met een lager georiënteerde architectuur, zoals de A6 e-tron concept. Bovendien zijn de grootte van het accupakket en wielbasis van het platform flexibel.
Feit 4
Er komen ook versies met een elektromotor voor elke as. Zo maakt dit platform ook ‘electric quattro’ vierwielaandrijving met volledig variabele aandrijfkrachtverdeling mogelijk.
Feit 5
Het studiemodel heeft een Cw-waarde van slechts 0,22. Deze sterke aerodynamische waarde draagt bij aan een perfecte stroomlijn en in lijn daarmee een laag energieverbruik, wat zich vertaalt in een ruime actieradius. De compacte virtuele buitenspiegels verbeteren de stroomlijn nog meer.
Feit 6
De lak van het studiemodel – Heliosilver genaamd – kan een aanzienlijk deel van de zonnestraling reflecteren. Dit vermindert de opwarming van het interieur en daarmee het energieverbruik van de airconditioning.
Feit 7
Zowel voor als achter heeft de Audi A6 e-tron concept smalle lichtunits die gebruikmaken van Digital Matrix LED- en OLED-technologie. Daarnaast kunnen de lichtunits vele functies vervullen en maken ze verschillende lichtsignaturen mogelijk.
Feit 8
De Matrix LED-koplampen kunnen dankzij de hoge resolutie zelfs videogames op een muur projecteren. Zo kunnen de inzittenden bijvoorbeeld in XXL-formaat gamen terwijl de accu’s van de auto worden geladen. Smartphones fungeren daarbij als controller. De OLED-technologie van de doorlopende achterlichtstrip maakt zelf in te stellen 3D-lichteffecten mogelijk.
Feit 9
In beide zijden van de carrosserie zijn drie high-res LED-projectors verwerkt. Deze verzorgen dynamische lichteffecten bij in- en uitstappen, bijvoorbeeld door passagiers in hun eigen taal te verwelkomen. Ook kunnen visuele effecten van deze projectors bijvoorbeeld fietsers waarschuwen voor een autoportier dat geopend wordt.
Feit 10
De aandrijfelementen die samenkomen in de Audi A6 e-tron concept zijn een 100 kWh accupakket en twee elektromotoren (systeemvermogen 350 kW en een maximumkoppel van 800 Nm). Het studiemodel heeft een multilink wielophanging voor en achter in combinatie met luchtvering en dempercontrole.
Feit 11
De A6 e-tron concept beschikt net als alle toekomstige PPE-modellen over 800-volt laadtechnologie. Dat betekent dat laden met 270 kW mogelijk is. Tien minuten laden volstaat dan voor ruim 300 kilometer extra actieradius. In minder dan 25 minuten is het 100 kWh-accupakket van de A6 e-tron concept van 5-80% te laden. Afhankelijk van de gekozen configuratie (accupakket, aandrijflijn, systeemvermogen) heeft de Audi A6 e-tron concept een actieradius van maximaal 700 kilometer* (WLTP). Zelfs het toekomstige basismodel accelereert in minder dan 7 seconden van 0-100 km/u. De topuitvoering heeft hiervoor minder dan 4 seconden nodig.
PPE-platform
De eerste Audi op basis van het PPE-platform wordt eind 2022 onthuld. De range gaat onder meer SUV’s, CUV’s en modellen met een kleinere bodemvrijheid – zoals Sportbacks – omvatten. Modellen op basis van het PPE-platform worden wereldwijd beschikbaar en zullen worden geproduceerd in Europa en China.
Nog geen reacties