10X hoera na 5 jaar elektrisch rijden
Meer dan 5 jaar berichten we op ZERauto bijna dagelijks over het wel en wee van elektrisch rijden in Nederland. We spreken met rijders, met autofabrikanten, overheden en techneuten over ervaringen, wensen en plannen. Samen met Traffic radio vulden we er ook maandelijks twee uur (internet)radiotijd mee. Veel meegemaakt, veel gehoord, veel gezien en veel gereden dus. Wat zijn nou de leukste momenten geweest?
Mijn top 10 van persoonlijke juichmomenten elektrisch rijden ziet er zo uit…
1 Heerlijke koude start
Dat is maximaal genieten: als half Nederland met bevroren vingers het ijs van de autoruiten staat te krabben, stap ik in een warme auto met schone ruiten. Ge-wel-dig! Via de smart phone zorg je dat de auto voor vertrek lekker opwarmt. Niks is mooier dan ijs en sneeuw van de ruiten te zien smelten. Laat de winter maar weer komen.
2 Aflevering onze eigen EV
In de zomer van 2011 kreeg de redactie de sleutels van de eigen EV, een Nissan LEAF, toen nog de enige elektrische gezinsauto die je kon kopen. Na 3 jaar bloggen over elektrisch rijden was dit de overstap van woord naar daad. Nooit spijt van gehad gedurende de afgelopen 33.000 kilometer.
3 Kennismaking Twizy op Ibiza
Niet vanwege Ibiza als locatie, maar vanwege de Twizy natuurlijk. Uniek in elk opzicht en gewoon de leukste elektrische vierwieler die er is, ja zelfs leuker dan de Model S. Je gaat er vanzelf van lachen. En met dat warme weer op het eiland is het extra genieten! Al is het in eigen land ook leuk om met de Twizy te rijden.Als ik meer ruimte had thuis, dan wist ik het wel!
4 Look at California!
Wáár gebeurt het? In Californië! Vorig jaar maakten we met een groep EV-supporters een rondreis langs bedrijven en overheden aan de Amerikaanse westkust die zich bezighouden met elektrisch rijden. Fabrieken, plannen, rijders, universiteiten en onderzoekers: van alles hebben we gezien en gehoord. In deze staat trekt de overheid moeiteloos honderden miljoenen dollars uit om elektrisch rijden van de grond te tillen. Fascineren, maar in Nederland gaan we redelijk gelijk op met Californië, ondanks de kleinere budgetten. Met als fraai hoogtepunt natuurlijk het fabrieksbezoek bij Tesla!
5 De 1e keer elektrisch!
Mijn eerste elektrische kilometers vergeet ik niet snel. Begin februari 2009 reed ik met de Mitsubishi i-MiEV door Zwolle. De vierzitter had het stuur rechts, want hij was gebouw voor de Japanse markt. Dat een auto zo stil en makkelijk kon rijden… echt ongelooflijk. Het grappige is dat het na 5 jaar nog steeds opvalt. De video – gemaakt vanaf de achterbank – illustreert deze verwondering. Vier jaar later is het de praktijk. En dat heet dus vooruitgang. l
6 Retour Brussel
Over deze heb ik wel even getwijfeld: wel of geen juichmoment? Op 1 dag reed ik met de Nissan LEAF heen en weer naar Brussel, een rit van 388 kilometer. Elektrisch dus. Met snelladen in Breda, in Brussel en nog een keer in Breda. Het is niet de makkelijkste of snelste manier om er te komen, maar het kán wel. Kan je laden, dan kan je overal naartoe rijden.
7 EV Stamtafel AutoRAI 2012
Zet vier of vijf EV-liefhebbers en experts bij elkaar en ze kunnen uren over elektrische auto’s praten. En dat is precies wat we deden tijdens de AutoRAI begin 2012. Bijna twee weken lang ontvingen we elke middag een heel aantal gasten om over dit onderwerp te praten. Rijders, experts, ANWB, EV-tegenstanders… ze waren er allemaal bij. Hard werken aan tafel, maar zou het meteen weer doen!
8 Rijden met de Fisker Karma en Model S
Jongens, jongens, jongens wat een imposante auto’s. Achterin de Fisker zitten kun je nauwelijks zitten, en voorin is het ook passen en meten. Maar parkeer je deze jongen ergens in de straat, dan heb je geheid een oploopje: dit is een echte liefhebbersmachine. Reportage Fisker Karma
De Model S biedt 10x meer raffinement, maar is daardoor net wat saaier. Wel een geweldige en comfortabele rijmachine die alle hightech goodies biedt die er op dit moment zijn. Reportage Tesla Model S
9 De accumakers
Eerder dit jaar bezochten we de fabriek van de Renault ZOE bij Parijs. Nou wordt die auto gewoon gemaakt op de productielijn van de Clio, dus die modellen lopen dwars door elkaar heen. Maar één ruimte is helemaal aangepast voor de ZOE-productie. Waar ooit benzinemotoren voor de 1e Twingo van de band rolden, worden nu de accupakketten gebouwd. Een prachtig proces – met vooral veel robotarmen en zelfrijdende karretjes – dat we van begin tot eind gevolgd hebben.
10 Electric Rally 2012
Met ruim 250 elektrische auto’s reden we door Amsterdam en Noord-Holland om te finishen op de Zaanse Schans. Een mooie dag was dat, met alleen maar EV-supporters. En met een record: de langste EV karavaan ooit!
Marc Bolier
Nog geen reacties