Zorgt de Riversimple Rasa voor de waterstofrevolutie?
Deze Riversimple Rasa uit Wales met brandstofcel is slimmer dan je zou vermoeden. De lokale overheid heeft er niet voor niets ruim 2,5 miljoen euro in gestoken. Wordt dit de waterstofauto voor de massa?
Riversimple heeft een missie. Het bedrijf wil graag dat waterstoftechnologie gangbaarder wordt als alternatieve brandstof. Volgens het bedrijf past de technologie perfect in een compacte auto. De Rasa demonstreert precies wat Riversimple voor ogen heeft.
Koolstofvezel chassis
Riversimple past kennis toe uit de luchtvaartindustrie en F1 om een koolstofvezel chassis te construeren van slechts 40 kg. In totaal weegt het voertuig slechts 580 kilogram.
Aandrijflijn bestaat uit 18 componenten
De aandrijflijn bestaat uit slechts 18 bewegende componenten, zodat reparaties snel zijn uitgevoerd. In ieder wiel plaatst Riversimple een elektromotor. De brandstofcel levert de energie direct aan de vier elektromotoren. Tijdens remmen wordt de kinetische remenergie opgeslagen in een accupakket. Die energie kan weer gebruikt worden tijdens acceleraties.
Riante actieradius
Volgens de makers moet de Rasa 482 kilometer kunnen rijden op slechts 1,5 kilogram waterstof. In theorie is dat het equivalent voor 1,1 liter per 100 kilometer. Prestatiecijfers worden niet genoemd. Riverdale plant een oplage van twintig prototypes. In 2018 moet er daadwerkelijk een productiemodel volgen.
Nog geen reacties