Zorgen over tekort aan laadpalen
Er dreigt een ernstig tekort aan laadpalen voor elektrische auto’s en plug-inhybrides. De toename van het aantal ‘stekkerauto’s’ in Nederland loopt steeds meer uit de pas met de groei van het aantal laadplekken. Dat stelt stichting E-laad, die zich zorgen maakt over filevorming bij oplaadpalen.
Sinds er geen landelijke organisatie meer is die een nationaal oplaadnetwerk uitrolt, beslissen gemeenten over de plaatsing. Daardoor ontstaan grote regionale verschillen in de beschikbaarheid van oplaadpunten.
Vooral sinds de plug-inhybride-invasie van eind 2013 is het dringen voor een plekje bij de laadpaal. In drie maanden tijd zijn duizenden Mitsubishi’s Outlander PHEV en Volvo’s V60 Plug-in Hybrid afgeleverd. De verkoop van plug-inhybrides zal in 2014 verder toenemen.
Volgens AgentschapNL groeide het aantal stekkerauto’s met meer dan 200 procent en het aantal (semi-)publieke oplaadpunten met ‘slechts’ 75 procent. Nederland telde eind november 3.434 publieke laadpalen, terwijl inmiddels ruim 20.000 stekkerauto’s regelmatig moeten worden ingeplugd.
“Het is zeer waarschijnlijk dat het aantal publieke laadpalen in 2014 niet meegroeit met de groei van het aantal oplaadbare elektrische auto’s”, zegt woordvoerder Eric van Kaathoven van stichting E-laad. “We moeten het dus hebben van semipublieke laadpalen, zoals bij supermarkten. Je kunt auto’s thuis opladen, maar in Nederland moeten auto’s vaker dan in andere landen parkeren op de openbare weg en daar moeten ze ook opgeladen worden.”
Er zijn al gemeenten die maatregelen nemen. Zo voert Utrecht betaald parkeren in voor opladende elektrische auto’s om de doorstroming te bevorderen.
Nog geen reacties