Zonnepanelen op auto’s: talloze mogelijkheden
Auto's in de toekomst hebben steeds vaker zonnepanelen
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Zonnepanelen worden in de toekomst op grotere schaal toegepast op auto’s. Diverse autofabrikanten zien zonnepanelen als een ideaal middel om stroom op te wekken voor voorzieningen die weinig stroom nodig hebben, zoals de audio-installatie, de verwarming, de verlichting en de airco.
Toyota Prius met Solar Roof
Er zijn al genoeg voorbeelden van auto’s die nu al zonnepanelen hebben. De Toyota Prius Plug-in Hybrid is bijvoorbeeld leverbaar met zonnepanelen om energie op te wekken. Dankzij dit optionele ‘Solar Roof’ – een zonnepaneel op het dak van de auto – kan de auto bij stilstand de batterij opladen en tijdens het rijden energie opwekken om stroomverbruikers zoals de airconditioning te laten functioneren. Dankzij het ‘Solar Roof’ kan de gebruiker op jaarbasis tot 1.000 kilometer ‘gratis’ rijden.
Sono Motors Sion
Een ander voorbeeld is de Sion van Sono Motors. De productie van dit voertuig moet officieel nog starten, maar interessant is deze auto zeer zeker. Volgens Sono Motors leveren de zonnepanelen op het dak, de motorkap en de zijkant van de auto op een zonnige zomerse dag ongeveer 30 tot zelfs 40 kilometer extra range op. In de winter is dat ongeveer 5 kilometer.
Lightyear One
En dan is er ook nog de Lightyear One uit Helmond: een volledig elektrische familieauto met zonnepanelen op het dak en een actieradius van 400 tot zelfs 725 kilometer. De Lightyear One kan via het reguliere stopcontact of met de zon worden opgeladen. Op basis van meteorlogische gegevens van Amsterdam verwacht Lightyear dat je met een jaarkilometrage van zo’n 20.000 kilometer ongeveer 40 procent kunt rijden op zonne-energie.
Hyundai Solar Roof Charging
Tot slot heeft ook Hyundai deze technologie al in huis: de Sonata – in Nederland niet leverbaar – is bijvoorbeeld te krijgen met een zogeheten Solar Roof Charging systeem. Dankzij het Solar Roof Charging systeem wordt zonne-energie gebruikt om energie op te wekken voor de batterij. Volgens Hyundai neemt hierdoor de brandstofefficiency toe, vermindert de CO2-emissie en wordt de actieradius groter.
Silicone zonnepanelen
Het Solar Roof Charging systeem van Hyundai bestaat uit een structuur van silicone zonnepanelen op het dak van de auto. De zonnepanelen kunnen de batterij met 30 tot 60 procent per dag opladen, ook tijdens het rijden. Met zes uur per dag laden met zonnestroom kan het rijbereik van een hybride-auto op jaarbasis met 1.300 kilometer toenemen
De zon komt elke dag op
Kortom: diverse fabrikanten zijn er mee bezig. Sommige merken bieden de technologie nu al aan, andere merken werken achter de schermen aan deze technologie. Feit is dat de zon elke dag op komt. Elke dag is er dus kans om met behulp van die zon energie op te wekken. Voor nu laten autofabrikanten die kans nog op grote schaal liggen, terwijl een zonnepaneel op een veel potentie heeft. Hyundai’s Senior Vice President Yang: “Met deze technologie kunnen onze klanten de emissie actief nog verder verlagen.”
Ideaal voor (elektrische) auto’s
Het toepassen van zonnepanelen op (elektrische) auto’s is een interessante, omdat zaken als de radio en met name de airco heel veel kilometer van de totale range snoepen. Door zaken als de airco, de radio en de verlichting los te koppelen van het conventionele energiecircuit en deze componenten aan te sluiten op een batterij die gevoed wordt door zonnepanelen, kan er veel kostbare energie worden bespaard.
Omvormer
Als de fabrikant een omvormer toevoegt aan het systeem, dan kan de opgewekte zonne-energie ook worden omgezet naar een voltage om de batterij op te laden. In eerste instantie kan een zonnepaneel dus vooral een ondersteunende rol hebben voor het opladen van de batterij, maar in de toekomst opent het perspectieven om voertuigen helemaal zonder fossiele brandstoffen te laten rijden.
Kinderschoenen
De opkomst van zonnepanelen op auto’s staat nu nog in de kinderschoenen, maar op de redactie horen we steeds meer geluiden dat meer en meer autofabrikanten met deze technologie gaan komen. De een wat eerder dan de ander. Hoe eerder, hoe beter. De zon is er klaar voor.
Nog geen reacties