Zomerbanden, winterbanden of all season banden? Alles wat je moet weten
De banden zijn de enige onderdelen van de auto die contact maken met het wegdek. Goede banden zijn dus belangrijk. Niet alleen voor de stabiliteit en veiligheid. Ook het rijgedrag van de auto wordt beïnvloed door de banden. Maar welke moet je dan hebben? Wat zijn de verschillen tussen zomerbanden, winterbanden en all season banden? En wat zijn de regels? Lees hier alles wat je moet weten over autobanden.
Wanneer moeten banden vervangen worden?
In het profiel van de band zitten slijtage-indicatoren (TWI – Tread Wear Indicator) die de slijtagegrens aangeven. Een TWI ziet eruit als een blokje in het profiel. Als het profiel van de band eenmaal op hetzelfde niveau zit als de TWI, dan weet je dat de band vervangen moet worden.
Het wettelijke minimum van de profieldiepte bedraagt 1,6 millimeter. Dat geldt voor alle typen banden, dus zowel voor zomerbanden als winterbanden en all season banden. Als dit minimum wordt overschreden, wordt de band afgekeurd voor de APK. Je kunt er ook een boete voor krijgen als je wordt gecontroleerd door de politie.
Wettelijk advies
Schrik niet als je bij de APK keuring toch wordt geadviseerd om je banden te vervangen terwijl ze eigenlijk nog goed zijn. Het garagebedrijf is namelijk wettelijk verplicht om dit advies te geven als de profieldiepte van een zomerband minder dan 2,5 mm bedraagt. Bij winterbanden is dat 4 millimeter.
Een nieuwe band heeft, afhankelijk van het type, een profieldiepte tussen de 7,0 en 9,5 mm. Om zo zuinig mogelijk met je banden om te gaan, kun je er eventueel voor kiezen om de banden na elke 10.000 km te wisselen van voor naar achteren en omgekeerd. Maar nóóit kruislings wisselen, bijvoorbeeld van linksachter naar rechtsvoor.
Als je banden wisselt van voor naar achter, vergeet dan niet de bandenspanning aan te passen aan de nieuwe positie van de banden. De voorgeschreven bandenspanning door de autofabrikant is voor de voorwielen vaak anders dan voor de achterwielen. En controleer de bandenspanning als de banden nog koud zijn. Als de banden warm zijn, ligt de bandenspanning namelijk zo’n 0,3 bar hoger.
Welke band moet ik hebben?
Autobanden zijn er in allerlei soorten en maten. Welke band jij nodig hebt, is afhankelijk van de auto. Bij een auto die ontworpen is voor extra comfort, hoort een comfortabele band met een relatief hoge wang. Bij een sportwagen wil je juist een bredere en plattere band voor meer stuurprecisie en grip in bochten. Of heb je een (bedrijfs)auto die intensief wordt ingezet als werkpaard? Dan wil je juist een robuuste band die goed presteert onder zware belasting. Voor het kiezen van de juiste band moet je dus eerst weten welke soort en maat onder de auto hoort. Als je daarvan wilt afwijken, controleer dan eerst of de gewenste banden- en velgen onder de auto passen.
Elke auto heeft een bandenmaat die door de fabrikant is voorgeschreven, inclusief de juiste bandenspanning. Die informatie vind je in het instructieboekje van de auto, aan de binnenkant van de tankklep of op een sticker in de deurstijl, in het handschoenenkastje of op de achterzijde van de zonneklep. Je kunt op de website van een bandenleverancier vaak ook gewoon je kenteken intypen, waarna alle geschikte bandenmaten in beeld verschijnen. Bij de keuze van de banden kun je ook kijken naar het verplichte bandenlabel. Hiermee kun je in één oogopslag de prestaties van de banden zien als het gaat om energieverbruik, veiligheid (grip en remweg) en geluidsproductie.
Uitleg bandenmaat
Op de zijkant van de band, ook wel de wang genoemd, staat de maat van de band. Bijvoorbeeld 205/55 R16 91H. Hieronder de betekenis:
205: de breedte van de band in mm.
55: de hoogte van de band ten opzichte van de breedte in %. In dit geval bedraagt de hoogte dus 55% van de breedte.
R: staat voor radiaalband. Dit is de tegenwoordig de standaard in de auto-industrie. Vroeger had je ook diagonaalbanden (D). Het verschil zit ‘m vooral in de structuur van de koordlagen die de band verstevigen.
16: de velgmaat in inches.
91: draagvermogen van de band. Bij elk getal hoort een bepaald draagvermogen in kg. Bij de code 91 hoort een draagvermogen van 615 kg. Alle codes met de bijbehorende draagvermogens zijn vastgelegd in een tabel.
H: toegestane maximum snelheid. Bij elke letter hoort een bepaalde maximum snelheid waarvoor de band geschikt is. Bij de code H hoort een maximum snelheid van 210 km/u. Alle codes met de bijbehorende snelheden zijn vastgelegd in een tabel.
Waarom zomerbanden of winterbanden?
De grootste verschillen tussen een zomerband en een winterband zijn het profiel en de samenstelling van het rubber. Dat laatste bepaalt de soepelheid van de band. Dit is belangrijk, omdat een band op de juiste manier moet vervormen om optimaal contact te kunnen maken met het wegdek. Alleen dan worden de kwaliteiten van de band maximaal benut. Dit resulteert in meer grip, een kortere remweg, maximale waterafvoer en de juiste rolweerstand. Dat laatste heeft ook weer invloed op de slijtage van de band en het energieverbruik van de auto.
De soepelheid van het rubber wordt ook beïnvloed door de temperatuur van de buitenlucht en het asfalt en de opwarming van de band tijdens het rijden. Als het te koud is, zal een zomerband minder goed vervormen dan de bedoeling is. Hierdoor worden de eigenschappen van de band nadelig beïnvloed. Dus niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid natuurlijk. Andersom precies hetzelfde. Als het te warm is, gaan de prestaties van een traditionele winterband sterk achteruit. Bovendien zal een winterband bij hoge temperaturen aanzienlijk sneller slijten.
De keuze voor zomerbanden of winterbanden, heeft dus te maken met de temperatuur. Een temperatuur van 7 graden Celsius wordt bij de ontwikkeling van zomer- en winterbanden als grenswaarde genomen. Als de temperatuur structureel boven de 7 graden ligt, zijn zomerbanden de beste optie. Bij temperaturen onder de 7 graden zijn winterbanden de beste optie. Winterbanden hebben ook fijne lamellen in het profiel die zorgen voor een betere afvoer van water of natte sneeuw.
Zijn winterbanden verplicht?
In Nederland ben je vrij om te kiezen, maar dat geldt niet voor diverse andere landen waar winterbanden simpelweg verplicht zijn gedurende een bepaalde periode of in bepaalde gebieden. In Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zweden en Noorwegen bijvoorbeeld. Er zijn ook landen zoals Frankrijk en Spanje waar winterbanden verplicht zijn als dat met een verkeersbord wordt aangegeven.
Als je in deze landen in winterse omstandigheden op zomerbanden rijdt, riskeer je niet alleen een boete, maar je bent ook onverzekerd als je betrokken raakt bij een (eenzijdige) ongeval. Een officieel gecertificeerde winterband is te herkennen aan het sneeuwvlokje op de zijkant van de band (3PMSF-symbool), vaak in combinatie met M+S (modder + sneeuw).
Wanneer zomer- of winterbanden wisselen?
Gebruik de invoering van zomer- en wintertijd als herinnering om je banden te wisselen. Dan zit je bijna altijd goed. Ga je na de invoering van de zomertijd (laatste weekend in maart) nog met de auto op wintersport? Houd dan rekening met de (plaatselijke) verplichting van winterbanden in verschillende Europese landen.
Waarom all season banden?
Een set zomerbanden én winterbanden inclusief eventuele stalling van de bandenset die niet gebruikt wordt, kost natuurlijk extra geld. Al je niet wilt wisselen en geld wilt besparen, kun je kiezen voor all season banden, ook wel all weather banden genoemd.
Deze banden combineren de eigenschappen van zomerbanden en winterbanden en zijn ontworpen om optimaal te presteren in alle soorten weersomstandigheden. Ze bieden ’s winters meer grip dan zomerbanden en zomers meer grip dan winterbanden. Tevens zijn de meeste all season banden voorzien van het 3PMSF-symbool, waarmee deze banden dus geschikt zijn in gebieden waar winterbanden verplicht zijn.
Mag ik zomerbanden en winterbanden combineren?
In Nederland geldt geen verplichting voor zomerbanden of winterbanden. Je mag beide typen banden het hele jaar door gebruiken en je mag ze ook combineren zonder de wet te overtreden. Het is ook geen afkeurpunt bij APK keuring, als de banden maar voldoen aan de wettelijke eisen, zoals voldoende profieldiepte en dezelfde bandenmaat links en rechts.
Het combineren van zomer- en winterbanden is alleen niet verstandig. Want of het nu warm of koud is: één van de twee typen banden levert veel minder grip. Dit kan de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen in bochten en tijdens een noodstop, met alle gevolgen van dien. Vooral als de banden met de minste grip op dat moment op de achteras gemonteerd zijn. Over het algemeen is het advies: beter géén winterbanden dan twee winterbanden.
Nog geen reacties