Zo verdien je geld met een elektrische auto
Slim laden levert geld op
Elektrische auto’s worden steeds aantrekkelijker. Ze komen steeds verder, worden steeds goedkoper en nu is er zelfs een aankoopsubsidie van 4.000 euro. Maar het kan nog beter: je kunt op steeds meer plekken geld verdienen met een elektrische auto.
Overspannen
Het klinkt haast te mooi om waar te zijn, geld verdienen met een auto terwijl hij stil staat. Toch is het inmiddels mogelijk. En dat heeft allemaal te maken met de vraag en het aanbod van stroom.
Het elektriciteitsnet in Nederland heeft het namelijk maar moeilijk met al die veranderingen: Nederlanders gaan massaal elektrisch rijden, windmolens schieten als paddenstoelen uit de grond en steeds meer boeren hebben geen koeien maar zonnepanelen in de wei staan.
Balanceren
Een elektrische auto kan juist zorgen voor rust op het elektriciteitsnet, door hem in te zetten als energiebuffer. De pieken en dalen in zon- en windenergie kunnen door de batterijen van elektrische auto’s worden opgevangen.
In de praktijk betekent dit dat een elektrische auto gaat laden als er een overschot aan groene stroom is. Energieleveranciers willen dan graag hun stroom aan je kwijt. Zo graag zelfs, dat ze je er soms voor betalen. Je krijgt dan geld om je auto op te laden.
Andersom kan het ook. Als er veel vraag naar stroom is, kun je je stroom verkopen door het terug te leveren aan het net. Dit doe je natuurlijk op het moment dat je je auto toch niet gaat gebruiken.
Slimme laadpalen
Hiervoor moet je wel gebruikmaken van een slimme laadpaal. Dit zijn laadpalen die een variabel vermogen kunnen leveren en ook stroom kunnen terugleveren. Deze palen wil je het liefst bij elkaar hebben staan, zodat de netaansluitingen efficiënter gebruikt kunnen worden en de stroom beter verdeeld wordt over de laadpunten.
Met deze slimme laadpalen bepaal je zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of teruglevert aan het net.
Op 45 plekken in Nederland wordt de komende periode pleinen met slimme laadpalen in gebruik genomen. Het eerste plein is inmiddels voltooid en geopend door Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) in Culemborg.
Terugleveren
Niet iedere elektrische auto kan energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, ookwel vehicle-to-grid genoemd. Je hebt daarvoor een auto nodig die bidirectioneel kan laden. De bekendste elektrische auto die dit kan is de Nissan Leaf. De Leaf wordt in Japan zelfs ingeschakeld om hele supermarkten van stroom te voorzien wanneer er een aardbeving of andere ramp zich heeft voltrokken.
Er gaan ook geruchten dat de Tesla Model 3 stiekem al voorzien is van deze bidirectionele-techniek.
Thanks for sharing. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good.
V2G werd toch al weerlegd. De bewering kwam er op basis van het visuele uitzicht van de componenten, een brug van mosfets dacht ik.
Echter een deel van de componenten zijn passieve diodes en geen actieve componenten zodat de stroom maar in 1 richting kan stromen.
Echter deze diodes zitten in dezelfde behuizing met evenveel pootjes als de actieve componenten vandaar de verwarring.