Zo ver komt een Honda e op één acculading
WLTP-cijfers van hippe EV eindelijk bekend
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Honda maakt eindelijk alle specificaties bekend van zijn eerste batterij-elektrische auto: de Honda e. Een belangrijk deel ontbrak nog: de WLTP-range. Ook dat is nu bekend.
Veel e-nieuws van Honda
De Honda e vormt de aftrap van een complete familie geëlektrificeerde Honda-modellen. In de komende 36 maanden komen zes auto’s op de markt met een vorm van elektrische aandrijving. Denk aan een Honda Jazz die alleen met hybride aandrijflijn komt (zomer 2020), een nieuwe SUV en nog een batterij-elektrische auto. De Honda e trapt nu af.
Twee smaken
De Honda e is er in twee smaken, de normale e of de E Advance. De eerste heeft 136 pk, 315 Nm en een 0-100-tijd van 9 seconden. De Advance-versie schopt het tot 154 pk, 315 Nm en heeft een 0-100-tijd van 8,3 seconden. De topsnelheid komt uit op 145 km/u.
16-inch óf 17-inch
Standaard staat de Honda e op 16-inch lichtmetaal. In dit geval komt de WLTP-range uit op 222 kilometer. Ga je voor 17-inch lichtmetaal, dan lever je 12 kilometer range in.
35,5 kWh
De Honda e is altijd uitgerust met een 35,5 kWh lithium-ion batterij die met een snellader in 30 minuten voor 80 procent is op te laden als er met 100 kW wordt opgeladen. Met een 7,4 kW publieke laadpaal duurt het volledig opladen van de batterij 4,1 uur en met een 2,3 kW thuislader zelfs 18,8 uur.
De prijs van de Honda e
En wat moet dat allemaal kosten? Honda vraagt voor de basisversie van de e minimaal 35.330 euro. De Advance-versie met 154 pk kost alweer 38.330 euro.
Nog geen reacties