ZERReporters met handelsmissie naar EVS25 in China (3): Amsterdam valt in de prijzen
Jurjen:
We hebben eergisteren ook een bezoek aan de gemeente Shenzen gebracht. Zij waren samen met Amsterdam de prijswinnaar op het EVS25-congres. Een erg indrukwekkend project wat goed aangeeft hoe de steden in China bezig zijn.
Vandaag hebben we de gemeente Hangzou bezocht. Daar hebben we de Chinese variant van batteryswappen gezien. Helemaal geweldig. We zullen hier morgen wel iets over sturen. Morgen nog een swapdemo en vrijdag gaan we naar Geely.
Verslag bezoek aan de gemeente Shenzen 9 november 2010
Shenzen is in 30 jaar van vissersdorp uitgegroeid tot een wereldstad van 15 miljoen inwoners. Het is een rijke stad met het op drie na grootste GDP per capita in China. De oppervlakte is ongeveer 2000 km2. Shenzen is een van de productiehoofdsteden van China, de laatste jaren komt ook R & D en design sterk op. Sinds 2004 komt de automotive industrie sterk op in Shenzen o.m. door de komst van BYD en Hafei. Er is een verschil in kwaliteit tussen de Chinese en de westerse conventionele auto’s. Op het gebied van EV’s denken ze dit verschil sneller te kunnen inhalen.
De stad Shenzen is zeer actief op het gebied van demonstratieprojecten. Criteria zijn een grote schaal en acceptatie door het grote publiek. Shenzen heeft de volgende demonstratieprojecten:
November 2005: Hybride bus project
Inzet van zeven hybride bussen, dit heeft geleid tot 25% meer efficiency.
Periode 2007-2009: 30 hybride bussen en 20 EV’s
2009 -2012: 1.000 elektrische of hybride bussen
Dit is onderdeel van een grote pilot van de Chinese overheid voor 10 steden.2010 en verder: project met 24.000 (PH)EV’s:
Dit is het grootste project in zijn soort in China en bestaat uit:
• 2.500 taxi’s
• 2.500 gemeentevoertuigen
• 15.000 privé voertuigen
• 4.000 (PH)EV bussen, er zijn in totaal 8.600 bussen in Shenzen
Op dit moment rijden er 330 PHEV bussen en 50 EV taxi’s. Het doel is 850 PHEV bussen, 100 taxi’s en 20 gemeente EV’s aan het eind van 2010.Infrastructuur
In Shenzen vindt parkeren grotendeels binnen plaats. De stad installeert 22.800 laadpunten in publieke parkeergarages en garages van woonblokken. Het plan is om 10% van de ruimte in parkeergarages geschikt te maken voor EV’s. Shenzen legt een netwerk van 78 snelladers (100 kWh) aan op strategische locaties en bij tankstations.
In 2009 hebben China Southern Grid en BYD een standaard ontwikkeld en geïmplementeerd. Ze hebben het eerste betalingssysteem in China ontwikkeld. Er is een geïntegreerd plan voor de EV infrastructuur gemaakt, o.a. door:
1. integratie met ruimtelijke ordeningsplannen;
2. integratie met het elektriciteitsnetwerk om o.a. pieken in het net te voorkomen (smart grid).Stimuleringsmaatregelen
De centrale overheid en de gemeente Shenzen stellen subsidie beschikbaar voor particuliere EV’s (verhouding 50/50). Door de directe subsidies wordt de prijs van EV’s gelijk aan conventionele auto’s. De subsidie wordt gegeven naar rato van de capaciteit van de batterij. In de loop van de tijd neemt de subsidie af, parallel met de dalende batterijprijs. In totaal kunnen de subsidies oplopen tot 120.000 RMB (12.000 euro) per auto. In de praktijk komt het erop neer dat ze de kosten van de batterij subsidiëren. In de dalen wordt de elektriciteitsprijs sterk gesubsidieerd (0,025 Euro per kWh). In de pieken is dit 0,175 Euro per kWh. Het verschil is dus 15 eurocent.
Laatste informatie: China investeert de komende 10 jaar 100 miljard yuan [ca. 11 miljard euro] in duurzame energie.
Lees hier het 1e deel van deze reeks.
En hier vind je deel 2 van de serie.
Nog geen reacties