Wordt elektrische XBUS een hit? Prijzen vanaf 17.700 euro!
Creatie van ElectricBrands AG ook voor Nederlandse markt
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
ElectricBrands AG lijkt met zijn nieuwe XBUS goud in handen te hebben. De elektrische XBUS is extreem licht, heeft standaard zonnepanelen in het dak en is met een vanafprijs van 17.700 euro inclusief BTW verrassend betaalbaar. De XBUS komt ook op de Nederlandse markt.
Volkswagen T2-look
De XBUS van ElectricBrands ziet er natuurlijk heel erg tof uit. Wat design betreft heeft het model wel wat weg van de Volkswagen T2, maar echt een kopie willen we dat niet noemen. Het doel van het bedrijf is om elektrisch rijden voor een zo groot mogelijke groep bereikbaar te maken, niet alleen de professionals, maar in het bijzonder ook de particulieren. Martin Henne is de CEO van ElectricBrands en dus ook van XBUS, maar de oprichter van ElectricBrands is Ralf Haller.
Design
De XBUS is ontworpen door Yaroslav Yakovlev, een auto-ontwerper met Russische roots die in Japan woont.
Modulair qua platform
De XBUS is modulair van opzet. Dat betekent dat de fabrikant kinderlijk eenvoudig diverse varianten kan maken, van een cabriolet, terreinauto, bakwagen, stationwagon, pick-up of panelvan en zelfs een kampeerbus. Er is keuze uit een reguliere basis of een off-road basis, waarbij met name de off-road-variant toch net wat stoerder oogt. En je kan ook zelf aan de slag, want zo’n module is binnen een 1 uur te demonteren. Je kunt een bakwagen dus ook omtoveren in een cabriolet, al moet je dan wel een module erbij kopen. De kosten van afzonderlijke modules zullen naar verwachting tussen circa 1.200 en 17.000 euro liggen.
Extreem licht
Met een leeggewicht zonder batterijen van slechts 450 tot 600 kg behoort de XBUS tot de homologatieklasse: L7e. Hij is dus extreem licht. Het XBUS is opgebouwd uit materialen zoals natuurlijke vezels, composieten, aluminium, staal, hout en recycleerbare kunststoffen. Hierdoor is het voertuig voor 98%-99% recyclebaar. Toch wel belangrijk in deze tijd. Een conventionele elektrische auto is volgens XBUS pas echt ‘groen’ na ongeveer 40.000 km rijden. De XBUS bereikt dit al na circa 10.000 km.
Zonnefolie op dak is standaard
Daarnaast installeert XBUS standaard zonnefolies. Afhankelijk van de module heeft de XBUS tot 8 m2 grote, geïntegreerde zonnefolies. Hiermee wekt hij tot 13 kWh per dag op.
Veiligheid
De XBUS heeft een geïntegreerde veiligheidskooi. Actieve veiligheidssystemen staan al op de planning, zoals ESC, dodehoekassistent, hulp bij het wegrijden op een helling evenals passieve veiligheidssystemen zoals airbags en hoofdsteunen, ook al zijn deze voor de lichte voertuigklasse niet vereist.
Zitplaatsen
Afhankelijk van de module heeft de XBUS twee tot vier zitplaatsen met veiligheidsgordels. Zelfs als er vier zitplaatsen beschikbaar zijn, mogen er op grond van de voertuigklasse maximaal drie passagiers worden vervoerd.
Aandrijflijn XBUS
En hoe zit het dan met de aandrijflijn? De XBUS heeft standaard vierwielaandrijving. Elk wiel heeft zijn eigen in de wielnaaf geïntegreerde elektromotor. Elke afzonderlijke motor heeft een piekvermogen van ongeveer 300 Nm. Verder is er geen versnellingsbak of differentieel, waardoor het individuele vermogen van de motoren zonder vermogensverlies op het wiel wordt overgedragen. Op papier heeft de XBUS ongeveer 1.200 Nm te vergeven. De topsnelheid komt uit op ongeveer 100 km/u.
8 batterijmodules standaard
De basisuitrusting bevat 8 batterijmodules van elk 1,25 kWh die een actieradius van ongeveer 200 kilometer in de stadsmodus en maximaal 140 kilometer in de gemengde modus hebben. In totaal heb je satndaard dus 10 kWh batterijcapaciteit. Mocht je dit willen uitbreiden, dan kun je een pakket van 4 extra accumodules aanschaffen. De kosten van 4 extra modules zullen naar verwachting rond de 1.600 euro liggen. Er is ruimte voor maximaal 24 modules (30 kWh).
Accu’s uit Duitsland, zonder kobalt
Het gewicht van een lithium-ion batterijmodule bedraagt ongeveer 9 kilogram. XBUS werkt samen met het Duitse bedrijf Univercell dat zijn cellen zelf in Sleeswijk-Holstein produceert – en dat zelfs kobaltvrij. Bij gebruik van een 230V-stopcontact duurt het opladen ongeveer 3 tot 6 uur.
Afmetingen
De XBUS is 3.945 mm lang, 1.691 mm breed en 2.038 mm hoog. Redelijk compact dus. Het verschil tussen de standaard- en de offroadversie is dat de offroadversie meer bodemspeling heeft (van 4-6 cm), evenals een aangepast chassis, dat hoger is en een aangepaste chassisconfiguratie heeft. De lengte bedraagt altijd 3.945 mm, maar de breedte bedraagt bij de standaardvariant 1.633 mm en bij de offroadversie 1.691 mm. De hoogte komt bij de standaardversie uit op 1.963 mm en 2.013 mm bij de offroadversie.
Marktintroductie derde kwartaal 2022
De XBUS zal naar verwachting vanaf het derde kwartaal in 2022 beschikbaar zijn. Direct vanaf de marktintroductie zijn er diverse varianten verkrijgbaar. Hieronder een overzicht van de prijzen, inclusief 21 procent BTW.
Prijzen XBUS STANDAARD
- Freedom: 17.672,10 euro
- Bus: 21.922,36 euro
- Kipper: 24.942,27 euro
- Koffer: 20.356,47 euro
- Stationwagon Pick Up: 20.692,02 euro
- Pick Up: 18.566,89 euro
- Open Cabrio Pick Up: 23.264,54 euro
- Camper: 29.975,46 euro
Prijzen XBUS OFFROAD
- Freedom: 19.909,07 euro
- Bus: 21.159,33 euro
- Kipper: 27.179,24 euro
- Koffer: 22.593,45 euro
- Stationwagon Pick Up: 22.928,99 euro
- Pick Up: 20.803,87 euro
- Open Cabrio Pick Up: 25.501,51 euro
- Camper: 32.212,44 euro
TECHNISCHE GEGEVENS XBUS STANDAARD
Lengte: 3945 mm
Breedte: 1633 mm
Hoogte: 1963 mm
Wielbasis: 2200 mm
Spoorbreedte voor: 1352 mm
Spoorbreedte achter: 1287 mm
Oversteek voor: 964 mm
Oversteek achter: 781 mm
Banden: 185/75 R16
Benaderingshoek aan de voorkant: 26 graden
Vertrekhoek aan de achterkant: 41 graden
Hellingshoek: 31 graden
Bodemvrijheid in het midden: 239 mm
Bodemvrijheid aan de buitenkant: 200 mm
Laadhoogte: 955 mm
Aandrijving: AWD
Motoren: 4 wielnaafmotoren á 3,75KW continu vermogen
Duur systeemprestaties: 15 KW
Piekvermogen: 56 KW
Ophanging: onafhankelijke wielophanging, voor met dubbele draagarmen, achterkant met sleeparm-as
Carrosserie: modulair met verwisselbare opzetstukken
Accuplaatsing: in lades, in het midden of aan de achterkant, afhankelijk van de module
Accucapaciteit: 10 kWh tot 30 kWh mogelijk
Actieradius in City-modus bij 10 kWh aan boord: tot 200 km
Actieradius in Mix-modus bij 10 kWh aan boord: tot 140 km
Actieradius per extra accupakket in City-modus: tot 25 km
Actieradius per extra accupakket in Mix-modus: tot 17,5 km
Laadvermogen van het zonnedak in de bestuurderscabine: ca. 1,3 m2 x 200 W 260 Watt Peak
Laadvermogen zonnedak middencabine: ca. 1,8 m2 x 200 W 360 Watt Peak
Laadvermogen zonnedak module achterkant: ca. 1 m2 x 200 W 200 Watt Peak
Maximum koppel: 1.200 NM
Accusysteem: lithiumaccupakketten à 1,25 kWh
Laadtijd AC tot 3,6 kW 1-fase: stopcontact bij 10 kWh (10-80%) ca. 3 uur
Laadtijd AV 11 kW type 2 (10-80%): standaard uitvoering minder dan 1 uur
Versnelling van 0-50: nog niet bekend
Versnelling van 0-100: nog niet bekend
Topsnelheid: 100 km/u
Ledig gewicht, afhankelijk van de gekozen carrosserie: ca. 500-800 kg zonder accu’s
Laadvermogen: ca. 800 – 1.100 kg
Toegestane maximum massa in kg: 1.600 kg
Can you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me.
Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me?
Lijkt me een zeer interessant concept. Lichtgewicht voertuigen van rond de 600kg in plaats van de 2 tot 2.5 ton zware Tesla’s. En van 1 tot 100 hoeven wij ook niet in 2 sec.
Een paar vragen zijn er wel. Wat voor accu’s heeft de Xbus? Li-Ion of LiFePo4.
En hoe komt men aan dat getal van 8 vierkante meter solar panelen?
Laadvermogen zonnedak voorcabine 1,3 m2 x 200 W 260 Watt Peak
Laadvermogen zonnedak middencabine: ca. 1,8 m2 x 200 W 360 Watt Peak
Laadvermogen zonnedak module achterkant: ca. 1 m2 x 200 W 200 Watt Peak
Als je alles goed optelt, kom je aan 4,1 m2 en niet 8m2. Dat is ruw de helft. We zijn benieuwd hoe dat zit.
Maar met een vermogen van 15 kW oftwel 20pk…wat kan je er dan mee? max. 50km/u? Een accu van 10kWh, kan dan 40 min. draaien, dus bereik van nog geen 50km?
Ik denk dat wij er één aanschaffen
Funny car !