Wiebes’ onbegrijpelijke draai rond elektrische auto’s
Nederland telt bijna 93.000 auto’s met een stekker. En staatssecretaris Wiebes, verantwoordelijk voor overheidsfinanciën, vindt daar 2 dingen van: ten eerste leveren ze leveren nul klimaatwinst op. Niet een beetje. Niet weinig. Maar he-le-maal niks. En ze hebben de schatkist in totaal 6 miljard euro gekost, wat weggegooid geld is. Zegt Wiebes in het AD. Is dat zo?
De staatssecretaris piekert er niet over – zegt hij in hetzelfde interview – om stekkerauto’s op enigerlei wijze verder te bevoordelen. Exact 2 jaar geleden sprak hij echter tegen dezelfde verslaggever: ‘De autobelastingen moeten worden ingericht op een meer massale doorbraak van elektrische en zeer zuinige voertuigen.’ Wat is hier aan de hand?
Achterste benen
Elektrisch rijdend Nederland staat op zijn achterste benen door zijn nieuwste uitspraken. En terecht. Want de conclusies van Wiebes zijn onjuist en zijn informatie is onvolledig. Reken bijvoorbeeld eens mee: 6 miljard euro voor 93.000 auto’s met een stekker… dat is 64.500 euro belastingvoordeel per auto. Totale onzin. Wiebes verzuimt te vermelden dat hij de voordelen voor zuinige benzine- en dieselauto’s meerekent. Daar zijn inderdaad afgelopen ettelijke miljarden (4,5 mld) naartoe gestroomd in de vorm van een lagere bijtelling en minder BPM.
Geen feit
Daarnaast stelt Wiebes dat autofabrikanten doodleuk elders in Europa onzuinige auto’s verkopen tegenover de elektrische auto’s in Nederland. Dat is geen feit. Dat is een verdachtmaking. En zoiets vraagt om een toelichting, een bewijs. Trouwens, welke onzuinige auto’s heeft Tesla dan elders in Europa verkocht?
Parijs
In Europa gelden CO2-normen voor auto’s. Het gaat om gemiddelden waaraan aan fabrikant moet voldoen. Maar is Wiebes soms vergeten dat eind 2015 in Parijs (COP21) alle landen hebben afgesproken dat de CO2-uitstoot moet dalen, ook die van verkeer? Dus landen moeten iets bedenken om de uitstoot terug te dringen – en dat is niet het toelaten van onzuiniger auto’s. Nogmaals, het is allemaal maar een veronderstelling van Wiebes, hem wellicht op het Binnenhof ingefluisterd. Er ligt geen enkel feit aan ten grondslag. Wel een feit: de CO2-emissie van nieuwe personenauto’s in heel Europa daalt al jaren.
Verzint
Wiebes verzint 64.500 euro fiscaal voordeel per auto. En hij verzint een Europese balanswerking. Impliciet stelt hij dat Noorwegen, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en België het collectief bij het verkeerde eind met hun support voor elektrisch rijden.
Kamervragen in 2013
Waarom zegt Wiebes dit? En waarom nu? In de zomer van 2013 waren er toch al kamervragen over de fiscale voordelen van auto’s met stekker. Die waren aanleiding voor het bijsturen van het beleid door zijn voorganger Weekers: de voordelen voor de plug-in hybrides sneuvelden. En Wiebes nam dat stokje over. Hij valt beleid af, dat al geen beleid meer is. Waarom opent Wiebes dan de aanval op auto’s met stekkers?
Motie Groot aangenomen
Natuurlijk maakt hij met zijn opmerkingen aan vuist tegen voorstellen om particuliere kopers fiscaal te helpen bij de aanschaf van een elektrische auto. Dat plan ligt bij de Tweede Kamer. Zelfs al heeft de Tweede Kamer Motie Groot aangenomen om elektrisch rijden voorrang te geven – Wiebes doet simpelweg niet mee aan dit democratische beluit. Al moet hij er onzinargumenten voor van stal halen.
Prinsjesdag
We gaan immers op weg naar Prinsjesdag. Met op de achtergrond de Tweede Kamer- verkiezingen (17 maart 2017). Dus moet de burger voelen dat het goed gaat: belastingvoordeel voor iedereen dus. En daar is geld voor nodig. Daarnaast schuilt de VVD graag achter marktwerking. De markt moet het zelf doen. Dat werkt ook prima bij geneesmiddelen, zorg en voeding. Toch? De markt bepaalt, dus de gevestigde orde wint.
Andere visie EZ
Grappig genoeg vindt Wiebes zijn collega Henk Kamp recht tegenover zich. Of iets genuanceerder: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), onderdeel van het ministerie van Economische Zaken waar Kamp verantwoordelijk voor is.
RVO stelt: ‘Elektrisch vervoer speelt een belangrijke rol in het overheidsbeleid voor het reduceren van de CO2-uitstoot van de transportsector en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Volgens een Well-To-Wheel-analyse van TNO heeft een volledig elektrische auto bij gebruik van overwegend grijze stroom 30% lagere CO2-uitstoot t.o.v. een gemiddelde benzineauto. Bij gebruik van groene stroom is een CO2-uitstoot reductie van 70% mogelijk. Voor plug-in hybride voertuigen is de daling van de CO2-uitstoot circa 15-25%. Hierbij aangenomen dat de aandrijving voor 30% van de kilometers volledig elektrisch is.’
Milieuwinst minder dan verwacht
Inderdaad: de milieuwinst van plug-in hybrides is minder dan verwacht (berekend). In dat licht zijn de eerdere fiscale voordelen qua omvang niet gepast. Maar dat is vanaf 2017 allemaal verleden tijd. Dus waarom is Wiebes ineens fel tegenstander van auto’s met stekkers?
Nog geen reacties