Weekoverzicht: 'Oranje Trophy biedt hoop voor Oranje'
Oranje Trophy
Dertig deelnemers vertrokken donderdag bij het Olympisch Stadion in Amsterdam. De eerste halteplaats is Berlijn. Daarna gaat de rit naar Charkov, volgens het laatste nieuws is de karavaan nu in Polen. De deelnemers slapen onderweg in tentjes of in de auto. Het duurt nog wel even voordat de karavaan Zweden aandoet, waar inmiddels iedere burger fan moet zijn van elektrisch rijden. Het Scandinavische land moet echter wel aanzien hoe Saab, de nationale trots, voortaan onder Chinees bewind elektrische auto’s bouwt. (De Zweden zijn overigens stiekem wel blij met de doorstart omdat die de werkgelegenheid weer een impuls geeft). De ontwikkeling is ook wel een beetje ironisch omdat elektrisch rijden voor Victor Muller, de vorige eigenaar van Saab, een brug te ver was. Niet iedereen is het dus eens met deze stap en bovendien is het nog onzeker wat er gaat gebeuren met het merk. Carlo Brantsen, presentator van de TROS Autoshow, is er zeker van: “De elektrische Saab is totaal niet populair.”
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=fFAxTcLKCjY&feature=plcp’]
Koploper elektrisch rijden
Toch is elektrisch rijden in ons land aan een flinke opmars bezig. Sterker nog, we zijn EV-koploper. Met ruim 800 verkochte voertuigen staan we vijfde op de Europese EV-verkoopranglijst. Voor wie een elektrische auto nog te duur is, via autodeelproject car2go is dagelijks een elektrisch rit in een Smart Fortwo te boeken. Het netwerk aan laadpunten voor car2go is sinds kort uitgebreid, net als het werkgebied. Mocht de Smart bevallen: de nieuwe Fortwo Electric Drive III is binnenkort te koop en kost 18.910 euro. Voor de elektrisch rijder met een eigen EV en een ANWB-abonnement, blijft rondrijden op de openbare weg vooralsnog een beetje spannend. De ANWB start ‘pas’ vanaf september met elektrische cursussen voor eigen technici. Bij concurrent Routemobiel blijft het ondertussen akelig stil op elektro-technisch gebied.
Nog geen reacties