Waarom Tesla Motors wel inzet op accuwisselen
Terwijl Better Place, de firma die wereldwijd wil accuwisselen met elektrische auto’s in zwaar weer verkeert, zegt Tesla Motors ook dergelijke techniek te willen ontwikkelen voor zijn Model S. De vraag rest waarom Tesla wil investeren in techniek die moeilijk van de grond komt. Wij hebben een mogelijk antwoord.
Superschargers en accuwisselen?
Tesla Motors staat bekend als een bedrijf dat zich graag onderscheidt van andere autobouwers. Terwijl de gevestigde merken in de auto-industrie kiezen voor de Mennekes-stekker om elektrische auto’s op te laden, brengt Tesla een eigen oplaadstekker voor zijn modellen op de markt en hoewel de CHAdeMO- snellaadstions als paddenstoelen uit de grond schieten, wil Tesla een eigen netwerk van zogenoemde Superchargers realiseren. Onlangs zou Tesla de volgende stap in het Supercharger-project aankondigen, maar Tesla-topman Elon Musk stelde de mededeling uit via Twitter. In de rapportage van het eerste succesvolle kwartaal uit de geschiedenis van Tesla is een mogelijk aanleiding hiervoor te lezen: “Hoewel het nog niet mogelijk is om accu’s van de Model S te wisselen willen we deze techniek wel in de nabije toekomst op de markt brengen.”
Better Place
De wens van Tesla is opvallend aangezien er al een bedrijf in een vergevorderd stadium is om accuwisselen voor elektrische auto’s mogelijk te maken. Better Place werkt sinds 2007 aan de realisatie van een wereldwijd netwerk accuwisselstations, maar lijdt sinds de oprichting verlies. Nu bedraagt de schuld zo’n 437 miljoen dollar en in oktober vorig jaar stapte oprichter Shai Agassi op. De economische tegenwind heeft ertoe geleid dat Better Place zijn de activiteiten in de Amerikaanse staat Californië en Australië heeft moeten staken. Better Place concentreert zich nu op de activiteiten in Denemarken en Israël. De Renault/Nissan-alliantie, de belangrijkste partner van Better Place en leverancier van de elektrische Renault Fluence Z.E. testauto’s met accuwisseltechniek, zegt nu zijn geloof verloren te hebben in het accuwisselen. De vraag rest waarom Tesla inzet op accuwisselen als in de praktijk blijkt dat deze techniek maar moeilijk van de grond komt?
China
Het antwoord voor deze vraag ligt volgens het Amerikaanse dagblad Forbes mogelijk in China. De Chinese overheid heeft de doelstelling om binnen nu en 2020 vijf miljoen elektrische auto’s op de weg te zetten en is nog op zoek naar de beste manier om deze auto’s van stroom te voorzien. De beleidsmakers pleiten voor een standaardoplossing en het is nog onduidelijk of de Chinezen kiezen voor snellaadtechniek of accuwisselen. Tesla Motors heeft met deze ontwikkeling in gedachte de wens om de accu’s van zijn Model S verwisselbaar te maken. Tesla-topman JB Straubel vertelde Forbes dat Tesla de situatie nauwletend in de gaten houdt. “Door de techniek voor te bereiden kunnen we snel schakelen en de gewenste standaard leveren.”
Nog geen reacties