VVD legt bom onder e-laad
Geen taak voor netbeheerders
Stichting e-laad streeft naar een totaal van 10.000 oplaadpunten. Volgens Leegte rijdt e-laad commerciële partijen in de wielen met publiek geld. “Laadpalen zijn niet gratis”, aldus de liberaal donderdag in een breed overleg met minister Maxime Verhagen (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie). Leegt stelt dat de netbeheerders geen commerciële activiteiten mogen ontplooien. De aanleg van een netwerk van laadpalen is volgens hem geen taak die de netbeheerders zouden moeten oppakken.
Markt laat het afweten
Verhagen nuanceerde het standpunt. “Ik ben het met de VVD eens dat netbeheerders alleen wettelijke taken moeten uitvoeren. e-laad is echter opgericht omdat marktpartijen de handschoen niet oppakken.” Verhagen ziet geen kwaad in het feit dat de netbeheerders zich hier op dit moment voor inspannen. De minister is een van de voortrekkers van Stichting e-laad. Hij sloot afgelopen najaar zelfs een Green Deal met The New Motion – een consortium waar e-laad deel van uitmaakt- om tot een grootschalig, intelligent en publiek toegankelijk laadnetwerk voor elektrische vervoer in Nederland te realiseren.
Commercieel onaantrekkelijk
Volgens Stichting e-laad-directeur Onoph Caron rijden de netbeheerders de commerciële partijen helemaal niet in de wielen. Het neerzetten van een laadpaal is volgens de directeur commercieel gewoon nog niet mogelijk. Het neerzetten van een laadpaal kost volgens hem zo’n EUR 6.000 à EUR 7.000. Daar komt jaarlijks nog een EUR 1.000 bovenop voor bijvoorbeeld onderhoud. “Een hele knappe jongen die daar een businesscase voor heeft.” En daarom financieren de netbeheerders dit nu. Op de website van E-laad staat: “Het is ons cadeau aan een schoner en stiller Nederland.”
Stoppen met sinterklaascadeaus
Leegte moest echter niets hebben van deze publieke ‘sinterklaascadeaus’. Onlangs vroeg hij Verhagen om de activiteiten van e-laad te stoppen. Verhagen wil hier schriftelijk nog op terugkomen. Indien Verhagen geen gehoor geeft aan de wensen van Leegte, onderneemt het VVD-fractielid stappen en komt hij met een voorstel waarover de Tweede Kamer zich moet uitspreken. Het liefst wil Leegte de netbeheerders verbieden hiermee door te blijven gaan, maar als dat juridisch niet haalbaar blijkt wil hij pleiten voor een korting op de transporttarieven zolang de netbeheerders zich in deze markt begeven.
2012
Van de Nederlandse netbeheerders is alleen Stedin niet aangesloten bij Stichting e-laad. Vooralsnog zegt de stichting door te gaan met het plaatsen van oplaadpunten tot eind 2012. Verhagen is in gesprek met de netbeheerders of en hoe er na dit jaar gewerkt gaat worden aan het faciliteren van oplaadpunten. Verhagen maakte alvast een paar van zijn voorwaarden duidelijk: “De activiteiten van de netbeheerders mogen er alleen op gericht zijn een markt te creëren. We moeten erop letten dat er geen ongelijk speelveld ontstaat.” Daarnaast vindt Verhagen het belangrijk dat de netbeheerders hun activiteiten op elektrisch vervoersgebied niet financieren uit de tariefinkomsten van de bedrijven, maar uit vermogen.
Met dat laatste lijkt de wens van de Stichting e-laad in de knop gebroken. Stichting e-laad directeur Caron hoopte er juist op dat de investeringen van de netbeheerders in de laadstructuur in de oplaadtarieven verwerkt mochten worden.
Nog geen reacties