Vormt Fresco Motors een gevaar voor Tesla?
Fresco Reverie is eerste creatie van autobouwer uit Noorwegen
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Loop in Noorwegen een willekeurige parkeergarage binnen en je ziet in elk hoek een elektrische auto staan. Het Noorse bedrijf Fresco Motors hoopt in te spelen op die populariteit van elektrische auto’s met deze Fresco Reverie. Een auto die qua lengte net onder de Tesla Model S duikt. Loopt Tesla gevaar?
Gevaar
Dat ligt eraan. Als Fresco het daadwerkelijk lukt om deze Reverie op de markt te brengen tegen een betaalbare prijs, dan kan het best dat de verkoopresultaten van Tesla daar onder gaan lijden. Vooralsnog vormt het bedrijf nog geen gevaar, omdat er van productie nog geen sprake is.
Afmetingen
Wat heeft de Fresco Reverie allemaal te bieden? Hij is in ieder geval 4.807 mm lang, 2.226 mm breed en 1.401 mm hoog. De wielbasis komt uit op 2.746 mm. Daarmee is de Reverie is groter dan de Model 3 en iets kleiner dan de Model S van Tesla. Over de actieradius van deze Reverie doet Fresco nog geen uitspraken. Wel laat het bedrijf het volgende weten: ‘it will be a long one’. Juist, echt duidelijkheid geeft dat niet. De topsnelheid en 0-100-tijd zijn wel genoemd, respectievelijk 300 km/u en 2 seconden.
In stukken gehakt
Grappig aan de Reverie is dat Fresco het lithium-ion accupakket in ‘stukken hakt’. Geen complete module dus, maar allemaal stukjes batterijpakket die in ‘lades’ in de auto worden geplaatst. Zo voorkomt Fresco dat een accupakket bij een mankement volledig gedemonteerd hoeft te worden. Je haalt simpelweg het beschadigde deel van de batterij uit een van de lades. Dat laatste is best slim. Wat dit alles moet gaan kosten? Daarover geeft Fresco nog geen duidelijkheid. CEO Espen Kvalvik laat wel weten dat er ongeveer 70 Noren zijn die een order hebben geplaatst.
ziet er allemaal mooi,en veelbelovend uit,
maar waarom weer in de dure klasse?
de meeste constructeurs hebben blijkbaar een tesla syndroom.