Volvo versterkt chassis van elektrische XC40
Wordt een van de veiligste Volvo's ooit
Volvo presenteert de volledig elektrische versie van de XC40 op 16 oktober, maar doet nu al een boekje open over de veiligheid van het model. Wat blijkt: Volvo heeft het chassis van de elektrische XC40 op diverse punten versterkt.
Veilig
De volledig elektrische Volvo XC40 wordt de eerste volledig elektrische auto van Volvo. Daarnaast wordt het een van de veiligste auto’s ooit gebouwd door Volvo. Hoe dat komt? Omdat Volvo de structuur van het frame van de reguliere XC40 flink moest aanpassen om de elektrische aandrijflijn onder te kunnen brengen.
Aangepaste structuur
Veiligheidsingenieurs van Volvo hebben bijvoorbeeld de structuur van de voorzijde van de auto compleet opnieuw ontworpen en versterkt. Dat was nodig vanwege de afwezigheid van een motor in de neus. Verder heeft Volvo de veiligheidsstructuur aangepast om in het geval van een aanrijding de inzittenden te beschermen en het accupakket intact te houden.
Aluminium
De accu’s zijn ondergebracht in een veiligheidskooi die is opgebouwd uit geëxtrudeerd aluminium, geïntegreerd in het midden van de carrosseriestructuur. Daardoor heeft Volvo een ingebouwde kreukelzone rondom het accupakket gecreëerd.
Carrosseriestructuur
De carrosseriestructuur van de elektrische XC40 is niet alleen aan de voorzijde versterkt, maar ook aan de achterzijde, waar de elektrische aandrijflijn in de carrosseriestructuur is geïntegreerd. In het geval van een aanrijding worden de optredende botskrachten beter verdeeld en weggeleid van de cabine. Daardoor wordt de belasting van de inzittenden tijdens een ongeval beperkt.
ADAS
De elektrische XC40 krijgt als eerste Volvo het nieuwe sensorplatform voor de ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) met software die is ontwikkeld door Zenuity, de joint venture van Volvo Cars en Veoneer, de Zweedse leverancier van mobiliteitstechnologie.
Nog geen reacties