Volvo koploper EV-verkopen Nederland
Niet Opel met de Ampera, niet Toyota met de Prius Plug-in Hybrid en niet Tesla met de Model S, maar het Zweedse Volvo domineert in Nederland het EV-segment. En niet een beetje, maar met ongekende superioriteit – dat blijkt uit de data van VWE Trendweb.
Met 1.315 verkochte auto’s was september een recordmaand wat betreft de verkoop van elektrische auto’s in Nederland. Met dank dus aan Volvo dat 755 V60’s Plug-in Hybrid op de weg zette. De nummer twee is Tesla’s Model S dat op respectabele afstand volgt met 171 exemplaren. Opel is nipt derde met 170 Ampera’s.
5.099 EV’s in 2013
Gekeken naar de eerste drie kwartalen in z’n geheel is ook dan de Volvo koploper (1.794) gevolgd door de Prius Plug-in Hybrid van Toyota (1.288) en wederom Opels Ampera als nummer drie (982). Dit jaar zijn er 5.586 elektrische auto’s op kenteken gezet. Een mooie score vergeleken met de 5.099 over heel 2012 en 823 in 2011.
Van de pure EV’s doet de Nissan Leaf het het best met 308 stuks in 2013, circa honderd per kwartaal. Nieuwkomer Renault Zoe, toch al weer ruim vijf maanden leverbaar, komt tot 211 stuks en voelt de hete adem van de Tesla Model S in in zijn nek. De Amerikanen zetten in maar twee maanden tijd 177 auto’s op kenteken.
Vierde kwartaal
Het laatste kwartaal staat voor de deur. Voor de zakelijke markt traditioneel niet het beste kwartaal, maar met het oog op de veranderen bijtellingsregels per 2014 kan het deze keer anders uitpakken voor de EV-registraties.
Het derde kwartaal van 2013 was goed voor 3.205 registraties. Deze lijn doortrekkend, levert 2013 richting de 8.800 EV-verkopen op. Maar Mitsubishi belooft 7.000 Outlanders PHEV aan het contigent toe te voegen, waarmee een totaalaantal van 15.000 EV’s in 2013 zicht komt. Dat is drie keer meer dan vorig jaar (glas halfvol). Dit met dank aan Volvo dus en Mitsubishi. Trek je die merken eraf, dan staat de EV-markt vrijwel stil (glas half leeg).
Nog geen reacties