Volledig elektrische BMW iX3 vanaf nu te reserveren
Productie start in 2020
Toeval of niet? Enkele uren voor de onthulling van de Tesla Model Y opent BMW de orderboeken van de BMW i3X: de eerste elektrische SUV van het merk. Geïnteresseerden kunnen via een aanbetaling online een productieplek reserveren. De productie van de iX3 start in 2020.
In 30 minuten opgeladen
De iX3 heeft volgens BMW meer dan 200 kW (270 pk) en een actieradius van meer dan 400 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Het 70 kWh sterke accupakket is uitgerust met een zogenaamde Charging Control Unit waarmee de iX3 geschikt is voor snelladers van 150 kW. Aan zo’n krachtige snellader moet het accupakket binnen 30 minuten volgeladen zijn.
Productieplek reserveren
Geïnteresseerden kunnen online voor 1.500 euro een productieplek reserveren. De productie van de iX3 start in 2020. Om die tijd te overbruggen biedt BMW diegene die een reservering hebben geplaatst aan om kortstondig een X3, 530e plug-in hybride of volledig elektrische i3 te leasen.
Elektrisch modellenoffensief
BMW verwacht veel van de iX3, die de start vormt van een elektrisch modellenoffensief. “We verwachten veel van deze auto”, zegt Stefanie Wurst, Algemeen directeur BMW Group Nederland. “ Bij BMW speelt elektrische mobiliteit een zeer grote rol. Binnen de komende 24 maanden presenteren we achtereenvolgens de Mini Electric, deze iX3, de semi-autonoom rijdende iNext en de i4. Allemaal volledig elektrisch.”
Modulaire designstructuur
De getoonde iX3 op de foto’s is de conceptcar die BMW in 2018 onthulde. De geëlektrificeerde versie heeft ten opzichte van een normale X3 een gesloten grille, aerodynamische wielen en afwijkende bumpers. De iX3 is het eerste model dat gebruikt maakt van een flexibele, modulaire designstructuur dat in verschillende soorten elektrische auto’s toegepast kan worden.
BMW verkocht in 2018 wereldwijd meer dan 142.000 geëlektrificeerde modellen. In 2025 wil het merk dertien plug-in hybride modellen en twaalf volledig elektrische modellen in zijn gamma hebben.
Lees ook: BMW presenteert plug-in hybride offensief.
Weer een auto die het niet waar maakt. De reikwijdte van 400 km is een lachertje. In de praktijk blijkt dat dan in de zomer maar 300 km., in de winter nog minder. En waar komt die stroom vandaan? Allemaal van zonnepanelen of windmolens? Nee die stroom komt voor 90% uit grote schoorstenen mt zwarte roet.
Zelf rij ik een BMW X5 diesel. Praktische reikwijdte 900 km. Ja die diesel is niet de schoonste, maar die liter brandstof, of dat nu diesel of benzine is, heeft bij de diesel wel het beste rendement.
Willen jullie echt schoon, ga dan waterstof promoten en produceren middels wind- of zonneenergie. Tja als verkeerde mensen beslissingen maken zitten we dus nog zeer lange tijd met CO2 en NOx opgescheept geproduceerd door schoorstenen, nodig voor de stroom van de auto’s.
Een schande vind ik.