Volkswagen: “ID.3 komt gewoon deze zomer op de markt”
In gesprek met Klaus Bischoff, hoofddesigner van Volkswagen Group
Softwareproblemen en een pandemie houden de introductie van de nieuwe Volkswagen ID.3 niet tegen. Tijdens een Skype-call benadrukt hoofddesigner van Volkswagen Group, Klaus Bischoff, dat de nieuwe elektrische hatchback gewoon deze zomer op de markt komt.
Het ziet er naar uit dat de Volkswagen ID.3 gewoon volgens de planning bij de eerste eigenaren afgeleverd zal worden. Hoogste tijd om de auto eens van dichtbij te bekijken. Via Skype neemt hoofddesigner van Volkswagen Group, Klaus Bischoff ons mee langs alle details van de ID.3. We beginnen bij de beschikbare carrosseriekleuren.
Kleuren Volkswagen ID.3
Voor de carrosserie is gekozen voor zes verschillende kleuren: naast wit en blauw zijn er ook vier verschillende tinten zilvergrijs leverbaar. Bischoff: “Kleuren zijn heel belangrijk, we willen namelijk dat de ID.3 duidelijk herkenbaar is op straat. Een two-tone-kleurstelling, waarbij het dak altijd zwart is, is daarom standaard. Ook de achterklep is standaard zwart, zodat de ID.3 aan de achterkant ook duidelijk herkenbaar is.”
Interieur
Voor het interieur kun je kiezen uit twee thema’s: licht of donker. Bij het eerste thema krijg je een wit stuurwiel, witte accenten op de stoelen en deuren en een witte omlijsting rondom het multimediasysteem. Bij het donkere thema zijn deze elementen allemaal zwart of grijs. Het is ook mogelijk om wat kleur in het interieur te krijgen. Zo is een koperkleurig dashboard leverbaar.
Ruimte
Aan ruimte geen gebrek in de ID.3: “De ID.3 is ongeveer even groot als een Volkswagen Golf, maar heeft de interieurruimte van een Passat. Omdat een elektromotor minder ruimte inneemt dan een traditionele verbrandingsmotor, is er meer plek onder de motorkap voor andere zaken. Zo zit bijvoorbeeld het airconditioningsysteem voorin, zodat er meer ruimte vrijkomt in het interieur”, aldus Bischoff.
Duurzaam
De volledig elektrische ID.3 verbruikt geen druppel benzine, maar hij is op meerdere terreinen duurzaam: “In het interieur gebruiken we alleen kunstleer en in de stoelen zitten vezels van petflessen verwerkt. Daarnaast zijn de meeste componenten van ID.3 100% recyclebaar, waardoor de auto aan het eind van zijn leven compleet herbruikbaar is.”
Het batterijpakket krijgt ook een tweede leven volgens Bischoff: “Volkswagen werkt hard aan programma’s voor het hergebruik van batterijen. We geloven daar sterk in en komen binnenkort met meer nieuws hierover.”
Revolutie
Volkswagen zet hoog in met zijn nieuwe stekkerauto. Na de Kever en de Golf moet de ID.3 wederom voor een revolutie in de autowereld zorgen. De auto moet daarvoor wel een aantrekkelijk prijskaartje krijgen. Je zult daarom geen overbodige dure techniek tegenkomen volgens Bischoff: “De ID.3 heeft geen digitale buitenspiegels of verzonken deurgrepen die elektronisch uitschuiven. Dit maakt de auto te duur. We maken de ID.3 voor miljoenen mensen, niet voor miljonairs.”
De ID.3 zal worden verkocht in drie uitrustingsvarianten. De prijs van de ID.3 in Nederland is nog niet bekend, maar verwacht wordt dat deze onder de 36.000 euro zal komen te liggen voor de instapversie. Vanaf 1 juli 2020 gaat er nog eens 4.000 euro subsidie af voor elektrische auto’s met een oorspronkelijke cataloguswaarde van tussen de 12.000 en 45.000 euro.
Volkswagen Golf vs. ID.3
Als hoofddesigner kan Klaus Bischoff niet op al onze vragen antwoord geven. Toch wil hij nog wel iets loslaten over de Golf. De ID.3 is namelijk misschien wel de grootste concurrent van de Golf. Toch blijft er volgens Bischoff wel een plek in het modellengamma voor de iconische hatchback: “De Golf is inmiddels ook voor een groot deel elektrisch. De nieuwe Golf 8 GTE heeft een elektrische actieradius van 60 kilometer, waardoor je in de stad met gemak volledig elektrisch kunt rijden. Daarnaast zijn wereldwijd niet alle markten toe aan een volledig elektrische auto, zoals de ID.3. De Golf zal er daarom nog wel even zijn.”
Nog geen reacties