Volgende generatie Porsche Macan wordt volledig elektrische modelreeks
Productie vindt plaats in Leipzig
De Raad van Toezicht van Porsche AG is eruit: de volgende generatie van de Macan wordt een volledig elektrische modelreeks. Dat wordt vast en zeker even slikken voor de huidige Macan-rijders.
Leipzig
Porsche brengt de productie de volgende generatie Macan – zoals in juli 2018 werd besloten – onder in Leipzig. Dat de volgende Macan volledig elektrisch wordt, is echter nieuw. De productie van de elektrische SUV gaat in Leipzig aan het begin van het volgend decennium van start. Porsche komt eerst nog met de volledig elektrische sportwagen Taycan waarvan de productie eind 2019 van start gaat. Kort daarna volgt de Taycan Cross Turismo.
Investeren in elektrische mobiliteit
“Elektrische mobiliteit en Porsche gaan hand in hand. Niet alleen vanwege de efficiënte benadering, maar vooral vanwege het sportieve karakter”, aldus Oliver Blume, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG. “Tot 2022 investeren we meer dan 6 miljard euro in elektrische mobiliteit, en in 2025 heeft 50 procent van alle nieuwe Porsche-modellen elektrische aandrijving. De komende jaren focussen we ons op de mix van nog verder doorontwikkelde benzinemotoren, plug-in hybrides en volledig elektrisch aangedreven sportwagens. Ons doel is om op technologisch gebied een pioniersrol te bekleden. Daarom blijven we het bedrijf consequent afstemmen op de mobiliteit van de toekomst.”
PPE-architectuur
Om de elektrische Macan in Leipzig te kunnen bouwen, moet Porsche flink investeren in de productiefaciliteit. In Leipzig wordt de mogelijkheid gecreëerd om op de bestaande productielijn elektrische voertuigen te gaan bouwen. De elektrische Porsche Macan krijgt net als de Taycan 800-volttechnologie. De Macan ‘EV’ staat op de Porsche PPE-architectuur (Premium Platform Electric), die in samenwerking met Audi is ontwikkeld.
Leipzig: toen en nu
In 2002 ging bij Porsche Leipzig GmbH de productie van de Cayenne van start met 259 werknemers. Sindsdien is de fabriek continu doorontwikkeld. In 2011 bracht de ontwikkeling van de Macan grote veranderingen met zich mee: de faciliteit in Leipzig groeide uit tot een volledige fabriek, met een eigen perserij, bodyshop en lakstraat. In februari 2014 werden van de compacte SUV 40.000 exemplaren op jaarbasis gepland. Tegenwoordig zijn dit meer dan 90.000 auto’s per jaar voor alle wereldmarkten. Twee jaar geleden is de tot dusverre laatste uitbreidingsfase van start gegaan en kan ook de Panamera volledig in Leipzig worden gebouwd. In totaal werken nu meer dan 4000 mensen in de fabriek. Sinds de openingsceremonie in februari 2000 heeft Porsche meer dan 1,3 miljard euro in de ontwikkeling van Leipzig geïnvesteerd.
Nog geen reacties