Vertrouwen komt uit een laadpaal
Problemen op de weg
Het ontwikkelen,maken, verkopen en leveren van een elektrische auto blijkt toch een stuk lastiger dan verwacht, ook voor gerenommeerde autofabrikanten. De aanleg van laadpunten vergt soms strijd met onwillige gemeentes. Die hebben geen zin om ambtenaren de procedure te laten starten voor de aanleg ervan. Dat kost namelijk tijd en tijd is geld. En daar is weinig van.
Wallbox
Dan is er nog van alles te regelen rond het thuis opladen (of op kantoor). Automerken vinden dat het gebeuren moet via een speciaal aangelegd stopcontact (wallbox). Dat is veiliger want geen merk wil de krant halen met een uitgefikte garage van een beteuterd kijkende rijder. Heb je als bedrijf een paar elektrische auto’s in de vloot,dan wordt het een opgave dat een beetje fatsoenlijk op te laden als ze ’s morgens worden aangesloten. Wordt het een kwestie van wie het eerst weer weg moet, ofwie de hoogte rang heeft? Tegelijk laden vergt een slim systeem ter plaatse. Dus moet je investeren in laadsystemen thuis en op kantoor. Maar welke moet je eigenlijk hebben? Welke stekker, welke standaard?
Bereik
Het is inmiddels bekend dat het bereik van een elektrische auto bij de nodige snelwegkilometers sterk terugloopt. En daardoor is de auto nauwelijks geschikt voor de huidige mobiliteit van de Nederlander. Dat stelt adviesbureau Goudappel Coffeng die eens keek hoe we reizen en of een elektrische auto met een bescheiden bereik en minder bescheiden laadtijden wel goed in dat patroon past. En dat blijkt niet zo vaak het geval te zijn. Dus moeten we verder kunnen rijden en sneller kunnen laden.
Geduld
Gaat gebeuren, zo werd onomwonden gesteld aan dezelfde EV Stamtafel. 800 tot 1.000 kilometer bereik is binnen 5 tot 7 jaar haalbaar tegen een gelijke accuprijs en omvang. Da’s geweldig, maar we moeten we nog 2 autogeneraties geduld hebben. En geduld, daar heb ik weinig van. Dit jaar zijn er nog 1.000 tot 2.000 mensen (bedrijven) die ook niet gaan wachten. Die accepteren (althans, voor nu) dat een elektrische auto niet alleen een ander soort voertuig is, maar ook een ander soort berijder vraagt. Want de elektrische auto is meer dan nieuwe techniek, het vraagt een nieuwe berijder.
Snelladers
Oja, we krijgen dit jaar een stuk of 30 snelladers in met name de Randstad. Dure dingen en menigeen verwacht dat ze maar weinig gebruikt worden. Ze dienen meer te geruststelling. Dan durven mensen wat verder te rijden met hun elektrische auto, als ze weten dat opladen sneller kan. In de praktijk blijkt dat snelladers niet de auto’s opladen, maar de rijder. Met een portie extra vertrouwen. Een soort mentale range extender, wie weet er een woord voor?
Nog geen reacties