Vernieuwde Nissan Leaf: verder, lichter en leuker
Een beetje enthousiasme is wel terecht, want de Nissan Leaf was en is toch maar mooi de eerste puur elektrische gezinsauto die in productie ging. De fabrikant stak zijn nek uit. Nu staat de tweede generatie klaar. Of zoals Nissan het stelt: ‘andere merken rommelen nog steeds wat met prototypes, wij zetten al een volgende stap vooruit met de productieversie.’ En presenteert de fabrikant een opgevoerde versie van de 24 kWh accu.
Wereldwijd zoeven er bijna 60.000 Leafs over de wegen. Samen reden ze meer dan 288 miljoen kilometers. Alle data zit in de Nissan-computers. Net als de wensen die de rijders hadden. Daaruit is Leaf 2.0 geboren, verbeterd op meer dan honderd punten. We reden ermee rond in en rond Oslo. Alle honderd verbeteringen hebben we niet gespot, maar vele tientallen zeker wel. Buckle up!
Rijkarakter: iets steviger
Qua rijkarakter is er wel het nodige veranderd. Is de eerste generatie Leaf vooral een soepel, haast kalmerend vervoermiddel door de lichte besturing en zachte vering, de nieuwe editie is een steviger rijmachine. De besturing gaat directer en zwaarder, hij stuurt daardoor lekkerder rechtuit en ook snellere bochten gaan wat trefzekerder. Verder is de vering straffer, waardoor je meer het contact tussen de auto en het wegdek ervaart. Er zit gewoon meer gevoel in, wat volgens fabrikanten de wens is van de Europese automobilist. Nou goed, het verschil is merkbaar anderzijds is het geen immense overgang.
24 km meer actieradius door opgevoerde accu
Even kijken naar de techniek. De draaiende delen van de e-motor zijn 5% lichter. Dat maakt hem efficiënter. De behuizing van de accu en indeling van de auto zijn aangepast, waardoor er ruim 30 kilo gewicht bespaard is. Tel daar een betere stroomlijn (cW van 0,29 naar 0,28) en een zuinigere verwarming bij en dat alles helpt het bereik te laten toenemen van 175 naar 199 km (NEDC). Dat zegt Nissan. Maar is dat het hele verhaal?
Nee dus: 30 kilo gewichtsbesparing is 2% reductie en zorgt voor een ca. 1,4% gunstiger verbruik. Dat zijn 2,5 kilometer meer bereik. De stroomlijn? Een winst van 4% met als resultaat ca. 1% verbruikswinst = 1,75 km. Missen we nog altijd 20 kilometer in het verhaal. Die komen gewoon uit de accu. Het accumanagement is aangepast, verklapt Tom McCabe, Senior Engineer bij Nissans onderzoekscentrum. De accu kan nu verder ontladen worden en ook verder worden opgeladen. Tom: ‘we’ve learned so much about the batteries and battery management’. Details wil Tom niet geven, maar de effectief bruikbare capaciteit is gestegen – we schatten met 2 tot 3 kWh. En nee, de 1e generatie Leaf kun je helaas niet upgraden, daarvoor is het accumanagement te fundamenteel gewijzigd.
Nissan rekent zelf met een gemiddeld stroomverbruik van 0,150 kWh/km voor de nieuwe Leaf. Onze eigen Leaf (1e generatie) komt tot 0,147 kWh/km gemeten over heel 2012 met veel snelweg, altijd klimaatregeling en aangepaste snelheid. Met andere woorden: het verbruik is vrijwel gelijk. Het extra bereik moet dus wel voor rekening van de extra accucapaciteit komen.
[parallex id=”2″]
4 instellingen voor rijden
Een interessante vernieuwing is dat het rijprogramma nu vier standen heeft. Twee zijn er voor het accelereren (gewoon en het zuinigere Eco). Dit is instelbaar met de schakelaar op het stuur. En er zijn twee standen voor het regenereren (stroom terugwinnen tijdens uitrollen of afremmen): Drive en Brake. Die zijn instelbaar via de elektronische pook. Voorheen waren de rustigere acceleratie en sterkere regeneratie samengevoegd in het Eco-programma. De regeneratie in ‘B’ is stevig – je voelt de auto bijna tot stilstand komen. De regeneratie haalt nu een efficiency van 94% (was 88%). Daarnaast werkt de regeneratie al vanaf 3 km/u (was 7 km/u).
Nieuwe kachel is 70% zuiniger
Nissan claimt dat de verwarming efficiënter is – tot wel 70%. Hoe zit dat eigenlijk? Het keramische verwarmingselement is vervangen door een warmtepomp. Dat is een soort omgekeerde airco. Door lucht samen te drukken ontstaat er warmte, volgens de fabrikant is dat tot 70% efficiënter. En eerlijk is eerlijk, tijdens de rit in Oslo laat de energiemonitor zien dat de klimaatregeling niet meer dan 0,5 kW nodig heeft (vijf graden buitentemperatuur, 19 graden interieurtemperatuur). De eerste generatie Leaf zit al snel op het drievoudige aan energie om de auto op temperatuur te houden.
[parallex id=”1″]
Wensen rijders
Een hele reeks aanpassingen komt rechtstreeks voort uit de wensen van de rijders. Zoals verlichting in de laadklep, zodat de bestuurder ook in het donker zonder probleem kan inpluggen. Verder geeft de auto de laadstatus voortaan ook aan in procenten naast de accumeter met twaalf streepjes. En de berijder kan kiezen voor de Eco-route: de zuinigste route volgens het navigatiesysteem. CarWings voorspelt meteen de accustatus bij aankomst.
Helaas voor de huidige Leaf-rijders: de veranderingen aan CarWings zijn volgens Nissan niet beschikbaar voor de eerste Leaf-generatie. Dat komt doordat de navigatiedatabase opnieuw is opgezet.
Uiterlijke vernieuwingen
Op een enkel, nauwelijks zichtbaar detail na is het uiterlijk van de Leaf ongewijzigd. Wel zijn er nieuwe kleuren en nieuwe wielen met een groter formaat (17 inch). That’s it.
Prijzen en accuhuur
Nissan levert de nieuwe Leaf voor een sterk verlaagde lage prijs van 23.890 euro (Visia). De accu kan er dan bij worden gehuurd vanaf 79 euro/maand. De accu gewoon kopen kan ook, dan kost dezelfde versie 29.790 euro.
Wel even opletten: deze basisversie kan niet snelladen (optie voor 500 euro) en heeft geen CarWings met data van laadstations. Ook de energiezuinige warmtepomp, de lichtmetalen velgen en andere zaken ontbreken.
De iets luxere Leaf Acenta is er vanaf 26.890 euro zonder accu en 32.790 euro met accu. Deze versie is qua uitrusting gelijk aan de eerste generatie Leaf. Het topmodel is de Tekna met extra’s als een lederen interieur, stoelverwarming en de Around View Monitor. Daarbij zijn er vier camera’s op de auto gemonteerd die samen een totaalplaatje geven van de situatie rond de auto. Deze versie staat voor 29.920 euro in de prijslijst (of 35.190 met accu).
Bij de accuhuur is de verzekering niet inbegrepen – Nissan rekent een tarief van 9,35 euro/maand hiervoor. De auto verzekeren voor de waarde met accu kan natuurlijk ook.
De nieuwe Leaf staat vanaf juni in de showrooms.
Andere updates
Andere updates:
Laadklep met verlichting en te openen via afstandsbediening
Laadsnoer vergrendelbaar
Carwings met Google-send-to-car voor uploaden route
Optioneel 6,6 kWh lader (laadtijd van 8 naar 4 uur bij openbaar laadpunt)
Nieuwe voorstoelen, in hoogte verstelbaar
30 liter grotere laadruimte (nu 370 liter)
Zwarte interieur (dashboard en stoelen) beschikbaar
Nieuwe voorstoelen: meer zijdelingse steun en hoogte verstelling
Nog geen reacties