Verkoopranglijst: nieuwkomers grote winaars
Deze 3 nieuwkomers veroverden in 2013 de EV/PHEV-markt in een ronduit stormachtig tempo. Van de in totaal 22.542 verkochte EV’s en PHEV’s leverden Mitsubishi, Volvo en Tesla bijna 70%. Dat blijkt uit gegevens van VWE Trendweb.
Markt 4x groter dan in 2012
Met 22.542 verkopen was de EV/PHEV-markt in 2013 ruim 4x groter dan in 2012. In dat jaar werden er 5.101 stuks verkocht. Toen was Opel met de Ampera de onaantastbare marktleider met een aandeel van meer dan 50%. Het ‘succes’ komt voor rekening van de overheid die met nieuwe fiscale regels de voordelen van elektrisch rijden terugdringt met ingang van 2014. Dat leverde vooral in de laatste maanden een eindsprint op.
Eindsprint
In 2013 was Mitsubishi de onaantastbare nummer 1 met 8.039 verkopen (36% marktaandeel). Dit aantal werd in maar drie maanden tijd op de weg gezet waarvan 4.959 stuks in de maand december. Volvo kwam in die maand tot 2.036 stuks. Om de lijst compleet te maken: de eindsprint van Tesla leverde 577 registraties op en Opel zette in december 702 Ampera’s op kenteken. Met 9.617 registraties levert de maand december van 2013 bij voorbaat een historisch record op.
Pioniers naar de zijlijn
Opvallend is dat e-pioniers als de i-MiEV van Mitsubishi, de Nissan Leaf, de Think City en de Smart ED zijn veroordeeld tot een bijrol. Nissan kan met 497 stuks van de LEAF nog een beetje meedoen. In het kamp van de plug-ins blijven de Opel Ampera (2.207), de Chevrolet Volt (745) en de Toyota Prius Plug-in (2.699) het overigens goed doen.
Van 11 naar 18 modellen
Met 18 modellen is 2013 het jaar met het grootste aanbod. Ten opzichte van 2012 bedraagt de stijging zelfs 50 %, waarbij vooral het EV-aanbod toeneemt. De nieuwkomers van 2013 zijn de BMW i3 (nu nog alleen als EV), de Model S van Tesla, de Zoe van Renault en de Smart Fortwo Cabrio ED. In 2011 telde het aanbod al 11 modellen. Opvallend is dat het aantal EV-modellen fors hoger ligt dan het aantal PHEV’s.
Dus in 2014…
Geen voorspelling over de verkopen van 2013 is uitgekomen – met dank aan de politiek. Aangezien EV/PHEV-rijden per 2014 minder aantrekkelijk is (zowel voor bedrijf als berijder) en aangezien veel mensen de aanschaf van hun EV/PHEV hebben vervroegd om te profiteren van de fiscale voordelen, is het aannemelijk dat de verkopen in 2014 lager zullen liggen dan in 2013. Eigenlijk kun je de decembermaand (9.617 EV’s/PHEV’s) in z’n geheel toeschrijven aan 2014. Dus eigenlijk had 2013 moeten eindigen op circa 12.500 stuks. Daarna had een doorgroei naar 20.000 best gekund. Maar daarvan is dus ongeveer de helft al in 2013 op de weg gezet. Dus resteert voor 2014 een volume van wellicht 10.000 stuks. Bijna net zoveel als in de maand december van 2013. Maar… voorspellen blijft bijzonder lastig.
Verkoopontwikkeling
2011 – 11 modellen 824
PHEV – 3 modellen 14
EV – 8 modellen 810
2012 – 12 modellen 5.101
PHEV – 4 modellen 4.325
EV – 8 modellen 776
2013 – 18 modellen 22.542
PHEV – 6 modellen 19.882
EV – 12 modellen 2.660
Verkopen PHEV 2013
1 Mitsubishi Outlander PHEV (8.039)
2 Volvo V60 PHEV (6.144)
3 Toyota Prius Plug-in (2.699)
4 Opel Ampera (2.207)
5 Chevrolet Volt (745)
Totaal 19.882
Verkopen EV 2013
1. Tesla Model S (1.194)
2. Renault Zoe (547)
3. Nissan Leaf (497)
4. BMW i3 (251)
5. Mitsubishi i-Miev (52)
Totaal 2.660
Nog geen reacties