Twee bijzondere NanoFlowcell-modellen schitteren in Genève
Een jaar na de presentatie van de elektrische NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine komt de ingenieuze fabrikant uit Liechtenstein met een vernieuwd prototype: de Quant F met nóg meer vermogen en een nóg grotere actieradius. Op de Autosalon van Genève staat ook de geheel nieuwe NanoFlowcell Quantino, een kleinere variant met 48-Volt batterijen.
NanoFlowcell kiest voor een ongebruikelijke aandrijfmethode. De ruim vijf meter lange Quant F maakt gebruik van zogeheten ‘flow-batterijen’ die ooit door NASA waren gepatenteerd.
De auto is voorzien van twee aparte tanks gevuld met vloeibare positief en negatief geladen elektrolyten. Die stromen door de accucellen en leveren stroom als de vloeistoffen met elkaar reageren. De ladingsdichtheid is veel hoger dan van conventionele energieopslagsystemen.
Je kunt je het bijna niet voorstellen, maar de NanoFlowcell Quant F heeft een elektromotor per wiel, met een vermogen van 200 kW (272 pk) per stuk. Het gecombineerde vermogen bedraagt dus maar liefst 800 kW (1.090 pk). Het koppel is helemaal krankzinnig: 2.900 Nm per wiel. Ondanks het gewicht van 2.300 kilo en volop ruimte voor vier personen claimt NanoFlowcell een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan drie seconden. De topsnelheid zou ruim boven de 300 km/u moeten uitkomen, terwijl de actieradius circa 800 kilometer bedraagt.
De kleinere NanoFlowcell Quantino is volledig nieuw. De vier elektromotoren van “slechts” 25 kW (34 pk) per stuk worden gevoed door 48-Volt batterijen die ook volgens het “flow-principe” werken. Deze meer realistische NanoFlowcell kan een afstand van duizend kilometer afleggen, waarna nieuwe elektrolyten getankt moeten worden. Overigens kan de uitgereageerde vloeistof middels een omgekeerd proces weer hergebruikt worden.
Nog geen reacties