Een auto van grotendeels hergebruikt afval maken, dat kan!
Deze studenten bewijzen het
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het studententeam TU/ecomotive van de TU Eindhoven presenteert een elektrische auto die vrijwel volledig uit afval bestaat: de LUCA. Het team hoopt met het model mensen bewust te maken van hun consumptiegedrag en zodoende bij te dragen aan de ontwikkeling naar een circulaire economie.
Fotografie: Bart van Overbeeke
Plastic uit de oceaan
De LUCA is een elektrische auto met als basis een onderstel van vlas en gerecycled plastic, waarvan een groot deel zelfs is opgevist uit de oceaan. Tof idee, want er zit behoorlijk veel plastic rommel in onze oceanen. Daarnaast produceren we met z’n allen 2,1 miljard ton afval per jaar. Dat is 7.380 keer een tot het dak gevuld Philips-stadion.
Huishoudelijk afval
Om te demonstreren dat je dit afval op een nuttige manier kunt hergebruiken, hebben de studenten deze LUCA ontwikkeld. Een sportief modelletje. Ook de carrosserie, de lak, ruiten en interieur zijn uit gerecyclede materialen opgebouwd van onder meer PET-flessen, het harde plastic ABS en huishoudelijk afval.
Actieradius
De LUCA heeft twee elektromotoren, beide achterin geplaatst. De topsnelheid bedraagt 90 km/u en de actieradius komt uit op 220 kilometer. De LUCA weegt zonder batterijen slechts 360 kilogram, ruim de helft minder dan vergelijkbare auto’s. Daarnaast heeft de auto slechts zestig kilogram aan batterijen nodig, vergeleken met honderden kilo’s bij andere elektrische auto’s. Met een lager gewicht kun je prima uit met een kleinere batterij, zo leert de praktijk ons.
Afval is waardevol
“Met deze auto willen wij laten zien dat afval een waardevol materiaal is, ook in complexe toepassingen als een auto”, vertelt teamlid Matthijs van Wijk.
Vlasvezels
De buitenkant is gemaakt van vlasvezels in combinatie met plastic dat is opgevist uit de oceaan. “Ondanks dat dit vaak meerdere jaren in de oceaan heeft gelegen en bestaat uit verschillende soorten plastic, voldoet het in combinatie met de natuurlijke vezels om het chassis voldoende sterkte te geven. De kern van het materiaal is gemaakt van gerecyclede PET-flesjes. PET kan slechts tien keer gerecycled worden, dus door het te gebruiken in een auto kan de levensduur enorm verlengd worden. Tien auto’s gaan immers langer mee dan tien plastic flesjes”, vertellen de makers.
Carrosserie ook van afval
De carrosserie van de auto – waarvan de ontwikkeling begon in februari 2019 – is ook gemaakt van gerecycled ABS. Dit is een hard plastic dat in veel consumentenproducten gebruikt wordt, zoals speelgoed, televisies en keukenproducten. De auto krijgt zijn gele kleur door een wrap, een gekleurde folie, in plaats van een lak. Deze folie kan ook weer verwijderd worden zonder dat het resten achterlaat. “Hierdoor blijft er een puur plastic over en dit maakt het uiteindelijke recyclingproces een stuk makkelijker. Ook de zij- en achterruiten zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Het recycleproces geeft de ruiten meteen een luxe, zwarte tint. Duurzaamheid hoeft dus alles behalve saai te zijn”, stel het team achter de LUCA.
Interieur
De LUCA beschikt over twee stoelen waarvan de kussens bestaan uit een combinatie van kokosnoot- en paardenhaar. De stof eromheen is van gerecycled PET, maar voelt en ziet eruit als suède. De middentunnel bestaat onder andere uit een plastic additief afkomstig uit huishoudelijk afval. Daarnaast zijn er zelfs restmaterialen van het productieproces van LUCA zelf gebruikt: kleine stukjes vlas met het plastic uit de oceaan zijn weer samengeperst tot stijlvolle, bruikbare platen.
Forum Bone Health and Bone Loss Talk with others about bone density, osteopenia and osteoporosis, and ways to keep your bones strong [url=https://fastpriligy.top/]donde comprar priligy mexico[/url] Rapid diagnosis with prompt supportive therapy and coronary artery revascularization plays a vital role in achieving good outcomes in patients with cardiogenic shock