TU Delft weer kampioen zonneracen, hoe kan dat?
TU Delft wint World Solar Challenge 2017 in Australië
Weer zegevierde de TU Delft deze week in de jaarlijkse World Solar Challenge in Australië. Als eerste over de streep na 3.000 kilometer elektrisch koersen op zonne-energie. Het is al de zevende keer dat Delftse studenten zegevieren, hoe kan dat?
Visitekaartje
Je kunt rustig stellen dat Nederland zijn visitekaartje afgeeft bij het zonneracen in Australië. Niet alleen de Delftse studenten deden het goed. Een team van de Technische Universiteit Twente lag op koers voor een tweede plek. Een tijdstraf trok een streep door de rekening. En in de klasse van de grotere personenauto’s pakte het team van de Technische Universiteit Eindhoven de winst.
Nederland als kennisland
Nederland ontpopt zich als kennisland voor het slim en efficiënt benutten van zonne-energie voor elektrische aandrijving. De Nuna9 van het Nuon Solar Team van de TU Delft is een vernuftig staaltje engineering. Het was de auto met het kleinste oppervlak van 2,64 m2 aan zonnepanelen, maar uiteindelijk toch de winnaar. Hoe is dat bereikt?
Minder gewicht = minder energie
De studenten zijn uitgegaan van het principe: hoe lager het gewicht, hoe minder energie je nodig hebt. Door gebruik van met koolstofvezel versterkt kunststof en zeer lichte aluminium componenten voor chassis en onderstel is een totaalgewicht bereikt van slechts 141 kg met een lithium-ion batterij van 20 kg. En de afmetingen zijn compact. Met een lengte van slechts 3,30 meter en breedte van 1,60 meter was het een van de kleinste deelnemers.
Snelste van het veld
Bijzonder waren de zonnecellen. Voor het eerst is gebruik gemaakt van cellen van gallium arsenide. Die bieden een zeer hoge opbrengst om de in het rechter achterwiel geïntegreerde elektromotor van voldoende stroom te voorzien. De Nuna9 haalde op de laatste dag zelfs een topsnelheid van 110 km/u en was daarmee de snelste van het deelnemersveld. Zelfs op een dag met regen en wind ging de zonneracer van Delft aan kop. Aerodynamicus Jasper Hemmes: “Omdat Nuna zo licht en gestroomlijnd is, konden we ook bij harde wind met weinig energie veel snelheid maken.” Strateeg Stijn Burger vult aan: “Dankzij goede informatie van ons meteo-team konden we bovendien waar mogelijk de gaten in het wolkendek vinden, zodat we zoveel mogelijk zon opvingen.”
“De Nuna9 haalde op de laatste dag een topsnelheid van 110 km/u en was daarmee de snelste van het deelnemersveld.”
Coaching uit hockeywereld
Voormalig hockeycoach Marc Lammers coachte de studenten. “Hun kracht is dat iedereen precies weet waar hij of zij goed in is. De een weet alles van de banden, de ander is goed in aerodynamica of kent juist het zonnepaneel vanbinnen en vanbuiten. Met elkaar beslist dit team op de goede momenten de juiste dingen.”
Nog geen reacties