TU Delft: elektrische auto opladen tijdens het rijden
Inductieladen
Het systeem van inductieladen is al langer bekend. Het wordt gebruikt voor bijvoorbeeld elektrische tandenborstels. Een elektromagneet zet stroom om in een magnetisch veld, dat door een andere spoel weer wordt omgezet in elektriciteit. Het magnetisch veld brengt de energie over, zonder dat er contact nodig is. Het is mogelijk over een afstand van enkele tientallen centimeters elektriciteit over te dragen zonder dat er veel energie verloren gaat.
Laden tijdens rijden
Onder meer Volvo, BMW en General Motors verdiepen zich in de mogelijkheden van inductieladen. Met deze techniek de auto opgeladen worden als hij stilstaat voor een verkeerslicht of als de auto geparkeerd is. Maar nog mooier is de auto tijdens het rijden van extra stroom te voorzien, zodat de auto letterlijk verder komt. Hoe? Door spoelen in de weg te monteren die stroom omzetten in zo’n magnetisch veld. Aan de onderzijde van de auto zit ook een elektromagnetische spoel die het veld omzet in stroom voor de accu. De TU Delft analyseerde voorbeelden om aan te tonen dat deze techniek de elektrisch auto inderdaad verder brengt.
Rekenmodel voor Lithiumion-accu
Dat is niet het enige onderzoek naar de techniek van elektrische auto dat in Delft heeft plaatsgevonden. Collega-onderzoekers hebben een rekenmodel ontwikkeld dat voorspelt hoe lang een lithiumion-accu meegaat. Bijvoorbeeld voor leasemaatschappijen is dit handig om te weten – op basis van deze gegevens kan de restwaarde beter worden ingeschat.
Nog geen reacties