Tot 485 km met nieuwe Kia e-Niro
Technologische evenknie van Hyundai Kona EV
De verkoop van de volledig elektrische aangedreven Kia e-Niro start eind 2018. De prijs is nog niet bekend, maar die zal ongetwijfeld onder de 50.000 euro liggen. Dat betekent dus ook in 2019 4% bijtelling!
De Kia e-Niro is een interessante optie voor wie serieus plannen heeft om elektrisch te gaan rijden. De actieradius van maximaal 485 km maakt hem immers zeer bruikbaar. Die reikwijdte is bovendien gemeten volgens de meer op de praktijk gerichte WLTP-testprocedure. Die is dus behoorlijk realistisch.
Met 64 kWh batterij of 39,2 kWh
Uiterlijk is de Kia e-Niro snel te herkennen aan de afgesloten grille, zoals eigenlijk bij alle puur elektrische auto’s waaronder ook de Hyundai Kona EV. Niet geheel toevallig noemen we dit model, omdat die dezelfde aandrijflijn heeft. Dat wil zeggen: een batterij van 64 kWh en een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor met een koppel van 395 Nm. Dat is genoeg power voor een 0-100-sprint in slechts 7,8 seconden.
Later volgt van de e-Niro een versie met 39,2 kWh-accupakket en een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor die eveneens 395 Nm koppel levert. Daarmee accelereert de e-Niro in 9,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Het rijbereik bedraagt in dit geval maximaal 312 km volgens WLTP. De Kia e-Niro heeft net als de Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid voorwielaandrijving.
Kia Niro populair
De nieuwe e-Niro komt naast de al bestaande Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid. Kia heeft sinds de marktintroductie van het model in 2016 wereldwijd al meer dan 200.000 exemplaren van de Niro verkocht, waarvan 65.000 in Europa. In Nederland zijn er sinds de introductie van de Kia Niro Hybrid meer dan 10.000 exemplaren verkocht. De Kia Niro Hybrid is daarmee de bestverkochte hybride van Nederland in 2017 en 2018. De e-Niro is na de Soul EV de tweede volledig elektrische auto van Kia die wereldwijd wordt verkocht.
Andere middenconsole
Het interieur verschilt op een aantal punten van de andere Niro-versies. De grootste wijziging is het design van de middenconsole. Vanwege de volledig elektrische aandrijflijn is de traditionele transmissie met versnellingspook overbodig. Die zijn vervangen door een nieuwe ‘shift-by-wire’-draaiknop, die ergonomisch geplaatst is op de middentunnel. Behalve de draaiknop zie je hier ook de knoppen voor de elektronische handrem, de stoelverwarming en -ventilatie, de stuurwielverwarming, de drive mode selector, parkeersensoren en de ‘Auto Hold’-functie.
Forse bagageruimte voor een EV
De bagageruimte komt uit op 451 liter (VDA): dat is ruimer dan vele andere plug-inhybrides en elektrische voertuigen. Onder de vloer van de bagageruimte bevindt zich een speciaal opbergvak voor de laadkabels. Via een snellader met een output van 100 kW duurt het slechts 31 minuten om de batterij van 10 tot 60% op te laden.
Nog geen reacties