Toch toekomst voor Defender?
De Land Rover Defender gaat een tweede leven in met elektrische aandrijving. De oer-terreinauto heeft met de modernste aandrijving nog kansen voor de toekomst. Er zijn zes exemplaren van de ‘All terrain Electric Research Vehicle’ als rijdend laboratorium beschikbaar gesteld aan enkele organisaties. Een daarvan trekt in het zogenoemde Eden Project in Cornwall als locomotief een treintje van vier wagons, die inclusief maximaal zestig passagiers zo’n twaalf ton wegen. Dankzij de Hill Descent Control, gelinkt aan het regeneratieve remsysteem, wordt tot wel 80% van de kinetische energie teruggewonnen. Dit betekent dat bij elke rit heuvelafwaarts tot 30 kW teruggewonnen en in de batterijen opgeslagen wordt.
Het Terrain Response-systeem van Land Rover is aangepast aan de eisen die de elektrische aandrijflijn eraan stelt. Daardoor heeft de Land Rover een actieradius van 80 km – met een reserve van nog eens 20 km. Op lage snelheid kan acht uur off-road worden gereden. De accu’s worden in 10 uur opgeladen, maar met een snellader zou dit in vier uur moeten kunnen, zo is te lezen op de website www.groen7.nl.
Nog geen reacties