Test: smart fortwo electric drive
Auto’s met elektrische aandrijving zijn bij uitstek geschikt voor (relatief) korte afstanden. Combineer deze vorm van aandrijving met een typisch vormgegeven stadsautootje als de smart fortwo, en je hebt volgens smart een gouden combinatie in handen. ZERAuto reed in Rotterdam met de sterk verbeterde, derde generatie smart fortwo electric drive en nam de proef op de som.
Een ideaal stadsautootje
Alleen al door zijn geringe afmetingen werd de Smart al snel bestempeld als ‘ideaal stadsautootje’. Behalve dat hij zich gemakkelijk laat manoeuvreren, zorgt zijn compacte formaat voor nog een voordeel: je kunt ‘m overdwars parkeren in een ‘gaatje’ waar een normale auto niet in past. Ook zorgt zijn kleine benzinemotor voor weinig uitstoot en een gunstig brandstofverbruik. De smart fortwo electric drive stoot echter helemáál niets uit en is dus nog ‘beter’ voor het milieu.
Fors sterker
Het grootse verschil met zijn voorganger zit ‘m in de elektromotor. Het nieuwe, door Daimler zelf ontwikkelde exemplaar (de vorige kwam van Daimlers Amerikaanse partner Tesla Motors), levert 55 kW/75 pk, terwijl het vorige goed was voor 30 kW/41 pk. Hierdoor accelereert de elektro-smart niet in 26,7 sec., maar in krap 11 sec. vanuit stilstand naar 100 km/uur. Doordat de elektromotor meteen al z’n kracht levert, ‘vlieg’ je uit de startblokken en wijst de snelheidsmeter al na 4,8 sec 60 km/uur aan. En dat gaat in alle rust, met op de achtergrond een licht gezoem van elektromotor.
Comfortabeler
Doordat de smart is voorzien van een elektromotor heeft de semi-automaat plaatsgemaakt voor een traploze transmissie. En die doet zijn werk prima. Het onderstel is merkbaar comfortabeler dan dat van de smart met brandstofmotor. Door het accupakket in de bodem weg te stoppen, blijft het zwaartepunt relatief laag. Dat komt de rijeigenschappen ten goede. Ook is de elektrische variant niet veel zwaarder dan zijn conventioneel aangedreven broertje: 840 tegen 750 kilogram.
145 km
Een veelgehoord argument om toch maar geen elektrische auto aan te schaffen, is de geringe actieradius. Nu zal de gemiddelde koper van een smart al geen kilometervreter zijn, maar als hij toch eens een B-weg of snelweg wil opzoeken, is dat geen enkel probleem; volgens de boekjes kun je namelijk 145 km ver komen. Dat is overigens 10 km verder dan je met zijn voorganger maximaal kunt afleggen. Is het accupakket volledig leeg, dan neemt het volledig volladen via een huishoudelijk stopcontact zeven uur in beslag. Een Wallbox snoept daar nog een uurtje vanaf. Via een snellader is het binnen een uurtje gepiept.
[parallex id=”1″]
Huuraccu of alles-in-één
Geïnteresseerden voor een smart fortwo electric drive kunnen deze op verschillende manieren ‘aanschaffen’. Je kunt ervoor kiezen om de auto te kopen volgens het ‘sale&care-model’, waarbij de accu wordt gehuurd à 65 euro per maand. De aanschafprijs bedraagt 19.228 euro voor de coupé, de cabrio kost 22.369 euro. Ook bestaat de mogelijkheid om alles-in-één aan te schaffen. De koper betaalt dan 24.078 euro voor de coupé en 27.219 euro voor de cabrio. Hij staat inmiddels klaar in de Nederlandse showrooms.
Gracias por iluminar este tema con tu profundo conocimiento.