Test: Smart fortwo electric drive
Car2go
De Smart fortwo electric drive is inmiddels toe aan zijn derde generatie. Wie weleens in Amsterdam komt heeft hoogstwaarschijnlijk al eens een elektrische smart zien rijden. Daar rijden immers 300 geruisloze smarts rond. Die maken onderdeel uit van het deelautoproject car2go en kunnen spontaan worden gehuurd. Dit betreffen echter allemaal modellen van de tweede generatie. De versie die wij reden en die eind maart 2013 voor iedereen te koop is, is die van de derde generatie. En die heeft niet zomaar een opfrisbeurtje ondergaan.
Snel rakkertje
Het grootste verschil zit ‘m in de elektromotor. Die is krachtiger en levert nu een piekvermogen van 55 kW/75 pk tegen 30 kW/41 pk van zijn voorganger. Dit betekent dat de Smart nu een stuk sneller accelereert. 60 km/h bereik je al na 4,8 sec. en na krap 11 sec. wijst de snelheidsmeter 100 km/h aan. De vorige had voor het sprintje naar 100 km/h twee maal zoveel tijd nodig. In de praktijk blijkt pas echt hoe snel het kleine rakkertje is. Tot 60 km/uur ben je in ieder geval veel andere weggebruikers de baas – zelfs een motorrijder die even niet oplette, legde het af tegen de Smart.
Laag zwaartepunt
Fijn is ook dat door de toepassing van de elektromotor afscheid is genomen van de semi-automaat die dienst doet in de reguliere smart. Die transmissie is namelijk door velen gehekeld om zijn schakelgedrag, het ‘inhouden’ tijdens het overschakelen. De traploze transmissie in de Smart fortwo electric drive doet zijn werk prima. De wegligging is meer dan in orde. Door het accupakket in de bodem weg te stoppen, blijft het zwaartepunt relatief laag. Dat komt de rijeigenschappen ten goede. Ook is de elektrische variant niet veel zwaarder dan zijn conventioneel aangedreven broertje: 840 tegen 750 kilogram.
Actieradius meer dan voldoende
Een veelgehoord argument tegen elektrische auto’s is de geringe actieradius. De gemiddelde Smart-rijder legt echter geen honderden kilometers per rit af; eerder veertig tot vijftig. De actieradius van 145 kilometer – een stijging van 10 kilometer – is daarmee dus meer dan voldoende. Is het accupakket volledig leeg, dan neemt het volledig volladen aan een normaal stopcontact zeven uur in beslag. Een Wallbox snoept daar nog een uurtje vanaf. Via een snellader is het binnen een uurtje gepiept.
Accu huren
Wie een Smart fortwo electric drive wil, kan deze op verschillende manieren aanschaffen. Je kunt ervoor kiezen om de auto te kopen volgens het ‘sale&care-model’ waarbij de accu wordt gehuurd à 65 euro per maand. De aanschafprijs bedraagt 18.910 euro voor de coupé, de cabrio kost 22.000 euro. Wie alles in één wil aanschaffen betaalt 23.680 euro voor de coupé of 26.770 euro voor de open versie. Alle genoemde bedragen zijn overigens exclusief btw. Een flink bedrag zou je denken, maar bedenk wel dat voor de Smart fortwo electric drive alle mogelijke belastingvoordelen gelden. Bovendien is stroom nog altijd een stuk goedkoper dan benzine. En voor in de stad is er eigenlijk geen slimmer autootje denkbaar.
Nog geen reacties