Tesla worstelt, Mitsubishi zweet, EV-marktaandeel stijgt
Drie auto’s in de fik in zes weken tijd, tegenvallende verkopen in het derde kwartaal en berichten over mogelijke accutekorten: de beurskoers van Tesla Motors zakte in drie dagen tijd van net geen 180 dollar naar minder dan 140 dollar (-22 %).
Aanrijdingen
De gerapporteerde autobranden van de Model S zijn te wijten aan aanrijdingen en niet het resultaat van een technische storing. Maar: per jaar vat 1 op de 150.000 auto’s in de VS vlam in het verkeer. Tesla komt op een score van 1 op 6.300 in maar zes weken tijd.
Omgerekend lijkt de kans op een autobrand bij een Tesla daarmee zo’n 200 keer groter dan gemiddeld in de VS. Daar houden Tesla-rijders niet van en ook beursanalisten hebben er moeite mee. Het jonge merk is nu speelbal van emoties: de buzz stijgt, het aandeel daalt.
345 Outlanders
Terwijl Tesla worstelt met de beurskoers, staat ook bij de Nederlandse Mitsubishi-organisatie het zweet in de handen. Er moeten immers 8.000 Outlanders PHEV op kenteken gezet worden vóór de jaarwisseling. In oktober registreerde het merk 345 stuks. Daarmee veroverde de fabrikant de 2e plek in de verkoopranglijst, achter Volvo dat erin slaagde die maand 1.172 V60’s PHEV op kenteken te zetten.
1 op de 20 elektrisch
Oktober leverde 2.125 nieuwe EV’s op de weg op, een nieuw record. In 2013 zijn tot nu toe 7.714 EV’s geleverd. Dat is 2,27 % van de totale autoverkopen. In oktober lag het EV-marktaandeel ruim twee keer hoger: meer dan 1 op de 20 afgeleverde auto’s was elektrisch.
De verkoopstatistieken laten zes modellen zien met plug-in hybride techniek of een range extender en elf volledig elektrische auto’s. De zes halfelektrische auto’s nemen ruim 88 procent van de verkopen voor hun rekening. Met de geplande 7.500 afleveringen van Mitsubishi zal dat percentage komende maanden stevig stijgen.
Nog geen reacties