Tesla start leveringen in China: Dit kost de Chinese Model 3
Flink goedkoper dan in Nederland
Autofabrieken zijn bijzonder complex. Het duurt meestal enkele jaren voordat een nieuwe fabriek uit de grond gestampt is en op volle toeren draait. Zo niet in China. Op 7 januari 2019 begon Tesla in Shanghai aan de bouw van de Gigafactory 3. Op 7 januari 2020 krijgen de eerste Chinese klanten hun Model 3. En de prijs van de ‘Chinese’ Model 3? Die ligt een stuk lager dan in Nederland.
Tesla Gigafactory 3
Als buitenlander is het moeilijk om een business op te bouwen in China. Gooi daar nog een internationale handelsoorlog overheen en het is bijna onmogelijk. Tesla pakt het daarom anders aan. Het verscheept zijn auto’s niet meer naar China, maar bouwt ze er.
Binnen een jaar is de Tesla Gigafactory 3 uit de grond gestampt. Uit de fabriek komt de Tesla Model 3. Gemaakt door en voor Chinezen. In december 2019 werden de eerste auto’s uitgeleverd aan Chinese medewerkers die er een besteld hadden. Vanaf 7 januari mogen de eerste Chinese klanten hun Model 3 ophalen.
Prijs Tesla Model 3 China
De Chinese Model 3 is fors goedkoper dan de Amerikaanse variant die in Nederland verkrijgbaar is. Dat heeft meerdere redenen. In Nederland betaal je voor transportkosten, de auto staat namelijk twee weken op de boot. Daar komen nog invoerkosten en de wisselende valutakoers bovenop. Voor de instapversie van de Model 3 betaal je in Nederland 48.980 euro.
Doordat Tesla zijn auto’s voor de Chinese markt nu lokaal bouwt, is er geen sprake meer van aankoopheffingen. Sterker nog, Chinese klanten krijgen van de overheid juist aankoopsubsidie ter waarde van 3.200 euro omdat de auto Made in China is. In totaal kost een Model 3 in China dan 38.500 euro.
Die prijs gaat in de toekomst waarschijnlijk nog verder omlaag. De productie in de Gigafactory 3 ligt momenteel op 1000 auto’s per week. De Amerikanen willen dit zo snel mogelijk opschroeven naar 3000 per week. Daarnaast willen ze meer onderdelen in het land maken. Nu komt 70% van de onderdelen nog uit Amerika.
Tesla Gigafactory Europe
En wij dan, in Europa? Wij betalen nu nog de hoofdprijs voor de Model 3. In de Verenigde Staten betaal je namelijk ‘maar’ 31.520 euro (35.000 dollar) voor een Model 3. Dat moet veranderen zodra de Tesla Gigafactory Europe in Berlijn op volle toeren draait. De opening staat eind 2021 gepland. Nog even geduld dus…
Lees ook: Tesla breidt Supercharger-netwerk flink uit in Nederland
Hello there! Do you know if they make any
plugins to help with Search Engine Optimization? I’m trying to get my site to rank
for some targeted keywords but I’m not seeing very good
results. If you know of any please share.
Thanks! I saw similar art here: Wool product
@GertK: ik bedoel ook niet te zeggen dat de prijzen 1-op-1 zouden moeten kloppen. Er zit zeker nog een stuk van de transportkosten en invoerrechten VS-EU op, wat ook in het artikel gemeld wordt. Het stoort me dat een journalist de prijzen in het artikel 1-op-1 vergelijkt voor verschillende uitvoeringen van een auto (SR en SR+) en daarbij dan ook nog eens de ex-in BTW. De “flink goedkoper dan in Nederland” geeft het nog een extra negatieve lading, met een hoog “Telegraaf/clickbait” gehalte.
En je hebt zeker een punt dat in Nederland importeurs prijzen bepalen met de fiscale voordelen in gedachten. Het zou me ook niets verbazen als Tesla Nederland de prijs van de Model 3 SR+ binnenkort bijstelt tot €44.995. Als je met Tesla verkopers praat over prijswijzigingen, zijn ze er wel heel eerlijk in dat de verkoopprijs niet alleen bepaald wordt door de kostprijs, maar ook door wat ze er voor kunnen vragen. In de dagen van de 14% diesels (Octavia’s en Leons) ging PON ook voor de marge, we waren immers gewend om 30K te betalen voor een C-segment diesel, dus die BPM korting ging voor een groot deel op in de marge van de importeur/dealer, wat duidelijk werd uit de prijzen ex BPM/BTW.
Een model 3 SR+ zou hier dan net geen 43000 moeten kosten maar probeer er maar eens één te vinden..
De LR versie komt in de USA op $49000 dus zou hier incl. BTW voor minder dan 53000 Euro moeten zijn.
Door de premies/subsidies voor bedrijfsmatig gebruik worden de prijzen van de model 3 hoog gehouden.
Voor particulieren (zoals ik) is de prijsstelling (bijna altijd ex. BTW) van de diverse aanbieders hopeloos.
Ook willen die dan geen fatsoenlijke inruilprijs geven voor je eigen auto (ook EV).
Jullie mixen en matchen wel de cijfers voor maximaal dramatisch effect, maar het klopt niet.
Zo vergelijken jullie de prijs van de Nederlandse Model 3 SR+ (€48.980) met die van de amerikaanse SR ($35.000).
De Amerikaanse Model 3SR+ kost $39.900 en dat bedrag is ex BTW, zoals gebruikelijk in de VS.
Die prijs zou beter vergeleken kunnen worden met de ex-BTW prijs van de SR+ in Nederland: €40.479