
De kaalste Tesla Model 3 ooit… is stiekem een slimme keuze
Tesla heeft in stilte een nieuwe instapversie van de Model 3 toegevoegd aan de Amerikaanse configurator. De Model 3 Standard Range Rear-Wheel Drive is op papier de meest uitgeklede Model 3 ooit, maar wie goed kijkt, ziet dat deze versie juist erg veel waar voor z’n geld biedt. Net als bij de Model Y Standard is de balans tussen prijs, prestaties en technologie opvallend goed getroffen.
Een Tesla zonder overdaad
De Tesla Model 3 Standard is bedoeld als het meest toegankelijke instapmodel in het gamma. De auto kost in de Verenigde Staten 36.990 dollar, heeft achterwielaandrijving en sprint van 0 naar 100 km/u in 5,8 seconden. Daarmee is deze Tesla vlot genoeg voor dagelijks gebruik. De actieradius bedraagt ongeveer 517 kilometer volgens de fabrieksopgave. Opladen aan een Supercharger gaat tot 170 kW.
Wat Tesla heeft weggelaten
Om tot dat lagere prijskaartje te komen, heeft Tesla wat luxe geschrapt. Zo beschikt de Model 3 Standard niet over adaptieve schokdempers, elektrische stuurverstelling of de Premium Audio-installatie. De zeven speakers tellende sinstallatie is eenvoudiger, maar nog steeds krachtig genoeg.
Ook de buitenspiegels klap je voortaan met de hand in, en de achterste luchtroosters zijn handmatig verstelbaar. Binnenin vind je textiele decorpanelen in plaats van hout of metaal, en het stuur moet je met de hand verstellen. Toch blijft het interieur onmiskenbaar Tesla: strak, minimalistisch en hoogwaardig.

Wat je wél krijgt
Wie denkt dat Tesla met deze versie te ver is gegaan in de bezuinigingen, heeft het mis. Want verwarmde voorstoelen, een verwarmd stuurwiel, panoramisch glazen dak, LED-koplampen met grootlichtassistent en acht camera’s zijn nog steeds standaard.
Je beschikt nog steeds over sfeerverlichting in de voetenruimte en portieren, en natuurlijk ontbreekt het niet aan het bekende 15,4-inch centrale touchscreen met alle vertrouwde functies: navigatie via het Supercharger-netwerk, Tesla Theater, Arcade-games en zelfs Grok AI. Via de Tesla-app kun je de auto vooraf verwarmen of koelen, deuren ontgrendelen en laadsessies plannen. En ja, ook Sentry Mode en Dashcam-opname zijn inbegrepen.
Tesla’s Trip Planner berekent automatisch de snelste route inclusief laadstops, en dankzij het Supercharger-netwerk is langeafstandsrijden nog steeds moeiteloos. De Model 3 Standard blijft bovendien toegang houden tot het volledige Tesla-ecosysteem van updates, entertainment en bediening via smartphone. Films streamen, games spelen, of simpelweg luisteren naar je favoriete muziek via Spotify – het kan allemaal…
Comfort en veiligheid blijven Tesla-waardig
Elke Tesla, dus ook deze instapper, heeft de actieve veiligheidssystemen die het merk zo’n reputatie hebben gegeven: automatische noodrem, waarschuwing voor frontale en zijdelingse botsingen, dodehoekdetectie en rijstrookassistentie. Daarnaast biedt de Model 3 Standard verwarmde voorruit, automatische easy-entry en infrarood- en UV-bescherming op al het glas.
De auto beschikt bovendien over Traffic-Aware Cruise Control, wat inhoudt dat hij automatisch het verkeer voor je volgt en afremt en versnelt waar nodig. De meer geavanceerde Autopilot-functies blijven optioneel, maar kunnen later via software worden toegevoegd.
Strakker design, stiller interieur
De Model 3 Standard deelt zijn uiterlijk met de recente facelift van de Model 3-serie. Dat betekent smallere koplampen, een gladde neus en een aerodynamische bumper zonder poespas. De standaardkleur is Stealth Grey, met optioneel Pearl White Multi-Coat of Solid Black tegen een kleine meerprijs.

Binnenin profiteert hij van de verbeterde geluidsisolatie, een stillere ventilatie en stoelen die beter steun bieden. De vegan lederen bekleding met textielinserts geeft een verfijnde uitstraling – zeker voor een instapversie.
Een aantrekkelijk aanbod voor de gewone rijder
Met deze uitvoering richt Tesla zich nadrukkelijk op de consument die wél elektrisch wil rijden, maar niet het volledige prijskaartje van de Long Range of Performance wil betalen. En juist dat maakt de Model 3 Standard zo interessant: het is de Tesla voor de gewone rijder, niet alleen voor de liefhebber of techfan. De verwachting is dan ook dat de nieuwe Model 3 weer een geliefd (private) leasemodel zal worden, dus houdt de aanbiedingen daarvoor ook zeker in de gaten.

Minder franje, zelfde beleving
De Model 3 Standard bewijst dat Tesla z’n DNA niet verliest, ook als het wat eenvoudiger wordt. De aandrijving voelt soepel en direct aan, het stuurgedrag is licht maar precies, en de software blijft ongeëvenaard in gebruiksgemak. De passieve schokdempers zijn iets steviger, maar het comfortniveau blijft hoog – zeker gezien het prijsverschil met de duurdere varianten.
De hamvraag: komt hij naar Europa?
Officieel heeft Tesla nog niets bevestigd, maar de kans dat de Model 3 Standard ook naar Europa komt is groot. De strategie die het merk hanteert bij de Model Y – eerst de thuismarkt, dan de rest van de wereld – zou zich hier kunnen herhalen. Zodra hij beschikbaar wordt, zou het zomaar de populairste Tesla van Nederland kunnen worden: compact, efficiënt, en bereikbaar voor een breder publiek. Daarmee wordt de Tesla Model 3 Standard een schoolvoorbeeld van ‘less is more’. Je levert wat luxe in, maar houdt alles wat Tesla bijzonder maakt. De technologie, de rijeigenschappen en de gebruikservaring blijven topklasse