Tesla Model 3 krijgt een benzinemotor
Je leest het goed...
Je leest het goed, een Tesla Model 3 met een benzinemotor. “Waarom!?”, vraag je dan waarschijnlijk af. Volgens de Oostenrijkse ingenieur Frank Obrist is de auto dan een stuk beter en goedkoper. Hij heeft daarom een Model 3 omgebouwd en voorzien van een traditionele verbrandingsmotor. Het resultaat is niet eens zo heel gek.
Tesla Model 3
De Tesla Model 3 is dé auto van het moment. Hij ziet er goed uit, heeft verassend goede rijeigenschappen en een indrukwekkende actieradius. Al meer dan 30.000 Nederlanders bedachten zich geen moment en hebben er nu één op de oprit staan. Toch is niet iedereen tevreden met de Model 3.
Elektrische auto’s zijn te duur
Maak kennis met Frank Obrist. Deze Oostenrijkse ingenieur denkt het duidelijk beter te weten dan Tesla. Obrist is namelijk van mening dat volledig elektrische auto’s veel te duur zijn.
Volgens de Oostenrijker is er een eenvoudige manier om ze goedkoper te maken: verklein de dure accu en voeg een kleine benzinemotor toe. Ofwel: een hybride.
Tesla Model 3 Hybride
En dat is exact wat Frank Obrist gedaan heeft. Hij heeft de Tesla-batterij in een Model 3 vervangen door een compacte 17.3 kWh batterij die slechts 98 kilo weegt. Onder de motorkap is tevens een tweecilinder-benzinemotor geplaatst met 54 pk. De benzinemotor drijft niet de wielen aan, maar voorziet de batterij van stroom.
Zuinige Model 3
Met de 17.3 kWh accu kan deze Tesla Model 3 hybrid 100 kilometer volledig elektrisch rijden. Maar door gebruik te maken van de benzinemotor haalt de Tesla 1.000 kilometer op een volle tank. Obrist zegt dat een verbruik van 2,0-liter op 100 kilometer haalbaar is.
Met het project wil Obrist een alternatieve kijk op duurzame mobiliteit geven. Onder de naam Obrist Powertrain wil de Oostenrijker de plug-in Tesla in 2023 op de markt brengen. Of het publiek dan nog zit te wachten op een hybride is nog maar de vraag.
Lees ook: Tesla breidt Supercharger-netwerk flink uit in Nederland
Nog geen reacties