Tesla kiest voor CHAdeMO
De Tesla Model S krijgt speciaal voor de Japanse markt een koppelstuk voor CHAdeMO-snelladers. In Japan en Europa is deze manier van snelladen de standaard optie.
De CHAdeMO-snelladers zijn geïntroduceerd in 2010 en krijgen vooral ondersteuning van Nissan en Mitsibishi. Autofabrikanten BMW, General Motors en Volkswagen gaan voor een eigen standaard, de SAE Combo. Bij deze oplossing is het mogelijk om via een enkele aansluiting zowel normaal te laden als snelladen. Het eigenwijze Tesla vond beide oplossingen niet ideaal en kwam onlangs met een eigen oplossing: de Supercharger-technologie. Tesla-eigenaren hebben dus sowieso een koppelstuk nodig om te kunnen opladen.
Tesla Stores
In Japan komen 20 Tesla Stores die de Model S gaan verkopen. De Amerikanen vestigen het Europese distributiecentrum in het Brabantse Tilburg. In Eindhoven zit een Tesla Store. Prijzen zijn voor de Japanse markt nog niet bekend, voor Europa en Nederland zijn al prijzen vrijgegeven. Voorlopig worden alleen de versies met een 60 of 85 kWh-accupakket hier verkocht. Het instapmodel is de 60 kWh-variant met 300 pk en 430 Nm aan koppel, deze kost 60.000 euro (ex BTW). De theoretische range is 375 km en de topsnelheid ligt op 193 km/u. Een stap hierboven zit de 85 kWh-versie met 360 pk en 440 Nm aan koppel voor 68.719 euro (ex BTW). Bij een contante snelheid van 88 km/u komt de range uit op 500 km. De Model S komt in 2013 beschikbaar in Nederland.
Nog geen reacties