Tesla maakt elke auto gereed voor autonoom rijden
Er komt een moment dat auto’s zelfstandig kunnen rijden. Tesla wil goed voorbereid zijn op dat moment en gaat per direct het complete modellengamma leveren met diverse camera’s en sensoren. Met andere woorden: elke Tesla krijgt volledig autonome hardware.
Ook voor Model 3
Tesla installeert de camera’s en sensoren op auto’s die nu al van de band rollen. Momenteel gaat dat om de Model S en Model X, maar in de toekomst krijgt ook de Model 3 de autonome hardware.
Een grote stap?
Leuk om te weten natuurlijk, maar is dit nou echt zo’n grote stap? Jazeker. Een voorbeeld: de huidige Tesla Model S en Model X hebben één camera, maar dat worden er acht! De camera’s geven een compleet beeld rond de auto, houden een oog op alle hoeken en hebben een zichtbereik van 250 meter.
Twaalf radarsensoren
Verder installeert Tesla twaalf radarsensoren die de camera’s ondersteunen. Alle data wordt verwerkt in een krachtige interne computer met Titan GPU van Nvidia. Deze heeft veertig keer meer rekenkracht dan de eerdere boordcomputer van Tesla.
Schaduwmodus
In theorie zou een Tesla hiermee volledig autonoom moeten kunnen rijden, maar eerst moet de software daar geschikt voor zijn. Daarin schuilt nog een grote uitdaging. Weet overigens dat de hardware wel actief is (schaduwmodus), maar niet zal ingrijpen. Pas als alles straks naar behoren werkt, kan Tesla de boel ‘over the air’ activeren.
Betalen
Elke nieuwe Tesla krijgt de hardware, maar de klant moet er wel voor betalen. Er zijn twee opties. De optie Enhanced Autopilot kost 5.600 euro en voor de Full Self-Driving Capability moet de klant nog eens 3.400 euro betalen. Je rekent dan direct af voor iets dat Tesla in de toekomst activeert. Achteraf laten activeren is eveneens mogelijk, maar dan kost dat achtereenvolgens wel 6.800 en 4.500 euro. Je bent dus goedkoper uit door alles meteen te betalen.
Nog geen reacties